Kennisbank

Een sixpack in de winkel laat mannelijk geld rollen

Ilona de Hooge

Sixpack_Aantrekkelijke_Mannelijke_Medewerker

Winkelketens, restaurants, en adverteerders lijken steeds vaker fysiek aantrekkelijke mannelijke medewerkers of modellen aan te nemen. Fysiek aantrekkelijke mannen met bijvoorbeeld een sexy sixpack, atletisch figuur, of imposant gestalte zouden een positieve indruk op vrouwelijke klanten maken. Waardoor vrouwelijke klanten meer geld spenderen dan mannelijke klanten. Maar wordt het koopgedrag van vrouwelijke klanten eigenlijk wel beïnvloed door de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers? En hoe reageren mannelijke klanten op de aanwezigheid van aantrekkelijke medewerkers?

Lees verder

Informatie of emotie? Gebruik het allebei!

Komala Mazerant

psychology-2146166_960_720

Elk merk wil wel een mooie viral. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid shares. De doelstelling is vaak dat content een positief effect moet hebben op bijvoorbeeld de merkevaluatie of de koopintentie van de consumenten. Maar hoe bereik je dat doel? Door het merk een integraal onderdeel te laten zijn van het narratief, waarbij de emoties worden aangesproken.  
Lees verder

Zo leidt multiscreening tot betere merkeffectiviteit

Claire Segijn

Multiscreening

Toen je laatst televisie keek, heb je toen ook je smartphone, tablet of laptop tegelijkertijd gebruikt? En zo ja, wat deed je toen daarop? Sommige mensen tweeten over wat zij zien op televisie of spelen mee met een second screen app. De meerderheid doet echter iets wat ongerelateerd is aan wat er te zien is op televisie, zoals hun email lezen of een spelletje spelen. Maar maakt het uit wat mensen doen tijdens het multiscreenen voor het effect van de televisiereclame? Lees verder

Chatten met computer: Een mannelijke of vrouwelijke chatbot?

Suzanne Janssen

chatbot_chatten met computer

Wanneer je iets koopt, kan het prettig zijn als je daarbij advies krijgt van een behulpzame en deskundige medewerker. In webshops wordt advies steeds vaker gegeven door virtuele assistenten, zoals chatbots. Opvallend is dat webshops vaak vrouwelijke virtuele medewerkers inzetten bij chatten met computer, maar is dat wel altijd de juiste keuze? Of kun je soms beter een mannelijke chatbot inzetten? Onderzoek laat zien dat dit afhangt van het type product dat verkocht wordt. Lees verder

Hoe zet je loyale klanten aan tot online Word of Mouth?

Jiska Eelen

Online Word of Mouth_eWOM

We denken vaak dat merktrouw hand in hand gaat met (positieve) Word of Mouth (WOM). Uit ons onderzoek, over fast moving consumer goods (FMCG)[1], blijkt dat loyale klanten vooral offline, in gesprekken van persoon tot persoon, over hun favoriete merk praten (persoonlijke WOM), terwijl dat online veel minder of helemaal niet gebeurt (elektronische WOM, eWOM). Maar geen nood! Want we weten nu ook hoe je loyale klanten in een online omgeving kunt motiveren om over te gaan tot WOM. Zo’n extra zetje is online nodig, maar offline niet. Lees verder

Wanneer zelfs je smartphone je privacy schendt

Paul Ketelaar

Privacy_Sleepwet_Smartphone

De smartphone gaat de hele dag met ons mee en we zijn altijd online. Smartphones zijn context-sensitief waardoor we informatie kunnen ontvangen op voor ons relevante lokaties en momenten. Dit maakt ze uitermate geschikt als advertentie-platform. Adverteerders zijn immers altijd op zoek naar wegen om ons op het juiste moment, met de juiste boodschap te benaderen. Een prijsaanbieding van Hunkemöller terwijl we precies voor hun etalage staan. Of een hamburgeraanbod, twee voor de prijs van één, terwijl we net de McDonald’s binnenlopen. Maar er is een keerzijde: consumenten geven hun persoonlijke data op. Lees verder

Bewegend voedsel is vers en dus aantrekkelijk

Lynnemore van Ommen

Versheid_Consumentengedrag_Reclamewerking

Kan je het voorstellen, een app waarmee je de kwaliteit van voedsel kan scannen? Condi Food is al hard op weg. Maar tot deze app er is, is het aan de adverteerder om de kwaliteit van voedsel visueel aan de consument te presenteren. De intrinsieke en waarneembare eigenschappen van voedsel zijn bepalend voor de aantrekkelijkheid en versheid. Vers voedsel heeft bijvoorbeeld een heldere kleur, een stevige structuur en een goede geur. Minder vers voedsel wordt vaak bruin, begint te stinken, is gekneusd en krijgt een zachte, zompige structuur.  Lees verder

Pratfall Effect: Waarom je moet pronken met je fouten

Daan Muntinga

The Pratfall Effect

In 1966 publiceerde de sociaal psycholoog Elliot Aronson een artikel waarin hij aantoonde dat imperfecties mensen aantrekkelijker en geloofwaardiger maken. Superieur goede mensen worden gezien als bovenmenselijk en afstandelijk; een kleine uitglijer (bijvoorbeeld koffie morsen) maakt ze meer benaderbaar, sympathieker—kortom, een stuk menselijker.

Lees verder