Kennisbank

De realiteit van virtual reality advertenties

Fairouz Kasri

virtual reality_advertentie

Virtual reality (VR) raakt steeds meer verweven in onze maatschappij. Het wordt niet alleen ingezet voor entertainment, het wordt namelijk ook gebruikt voor recruitment, medische doeleinden, onderwijs en sinds vorige week maakt zelfs de politie er gebruik van. Merken zijn al een paar jaar bekend met VR en hebben het als advertentie tool in hun communicatiestrategie opgenomen. Maar in hoeverre zijn VR advertenties eigenlijk effectief voor je merk?  Lees verder

Investeer geld in het promoten van social media posts

Stefan Bernritter

Social media

“Like ons op Facebook.” Tegenwoordig vind je overal verwijzingen naar socialmediakanalen van merken. Via nieuwsbrieven, TV- en radioreclame, en zelfs middels muesli- of hageslagverpakkingen proberen merken consumenten als volgers te werven. Likes zouden namelijk waardevol zijn voor een merk. Maar is dit daadwerkelijk zo? Kan zoiets kleins als een like op social media leiden tot een positieve verandering in consumentengedrag? En moet je consumenten dus vragen om je te volgen op social media?  Lees verder

Werkt brand placement ook voor duurzame merken?

Marijn Meijers

duurzaamheid

We kennen het allemaal wel. Je kijkt een serie, film of video en ineens verschijnt de hoofdrolspeelster met een flesje Heineken in haar hand, rijdt haar vlam in de nieuwste Ferrari voorbij terwijl je op de achtergrond een Starbucks winkel ziet. Veel bedrijven lopen tegen het probleem aan dat consumenten traditionele advertenties willen vermijden en gaan daarom op zoek naar andere manieren om te adverteren, zoals via brand placement (merkplaatsing). Dit blijkt een effectieve manier van adverteren. Maar werkt merkplaatsing ook als het om duurzame, groene merken gaat? Lees verder

Proactief reageren op social media: goede webcare of privacyschending?

Joris Demmers

Webcare_Proactief

Hieronder zie je een tweet uit 2014 van consument en vlogger James Yammouni aan T-Mobile waarin hij beschrijft dat hij – in een iets andere bewoording – niet zo tevreden is met de dienstverlening van het telecombedrijf. Daarop ziet concurrent Verizon haar kans schoon en tweet naar James dat hij bij hen meer dan welkom is als klant. Een mooie toepassing van social media monitoring tools en slimme marketing! Maar werkt deze proactieve vorm van webcare ook? Lees verder

Online privacy en wantrouwen in websites

SWOCC Selectie 2018_1

Juist online voelen consumenten zich kwetsbaar. Ze vragen zich dan ook vaak af: wie gebruikt mijn informatie, met welk doel en voor hoe lang? Dit raakt direct aan privacy – de normen over hoe met informatie wordt omgegaan. Privacy respecteren, betekent het respecteren van bestaande normen over welke informatie wordt verzameld, hoe deze wordt gebruikt en met wie deze wordt gedeeld. Een inbreuk op privacy is het schenden van deze normen. Lees verder

Kan een offline winkel de online sales vergroten?

SWOCC Selectie 2018_1

Jarenlang was Coolblue website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce bedrijf in Nederland zes fysieke, offline megawinkels geopend. De reden hiervoor is volgens Coolblue CEO Pieter Zwart dat ‘ouderwetse’ offline winkels essentieel zijn voor zowel de klanttevredenheid als de winstgevendheid. “Bovendien groeien de fysieke winkels erg hard, het afgelopen jaar zelfs harder dan onze online sales”, aldus Zwart. Lees verder

Times Square of een verlaten steeg? Het effect van locatie op reclame

SWOCC Selectie 2018_1

Het maximaliseren van bereik wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde voor de effectiviteit van reclame. Zo kan het bereik bijvoorbeeld vergroot worden door reclame te maken op drukke pleinen en kruisingen, zoals op Time Square. Deze studie toont echter aan dat dat het niet altijd effectief is om op dergelijke drukke plekken reclame te maken en dus de interactie te zoeken met de consument. Lees verder