Kennisbank

Gepersonaliseerde advertenties op basis van persoonlijkheid: een wondermiddel?

Anne Vos & Stephan Winter

Gepersonaliseerde communicatie

Onze digitale voetsporen maken nieuwe vormen van gepersonaliseerde communicatie mogelijk. Zo blijken ‘likes’ van Facebook-gebruikers gebruikt te kunnen worden om persoonlijkheid te voorspellen. Hierdoor kunnen adverteerders hun advertenties aanpassen aan de persoonlijkheidskenmerken van de individuele consument. Maar hoe effectief zijn gepersonaliseerde advertenties die gebaseerd zijn op persoonlijkheid? Lees verder

De overtuigingskracht van een afwijkende review

Marieke Fransen

Review

Over het algemeen wordt verondersteld dat extreem positieve of negatieve reviews over een product of service de meeste overtuigingskracht hebben. Het lijkt bijvoorbeeld logisch dat een 5-sterren review er vaker voor zal zorgen dat een consument een product koopt dan een 4-sterren review. Net als dat een 1-ster review een consument er vaker van zal weerhouden een product aan te schaffen dan een 2-sterren review. Maar klopt dit wel? Lees verder

De realiteit van virtual reality advertenties

Fairouz Kasri

virtual reality_advertentie

Virtual reality (VR) raakt steeds meer verweven in onze maatschappij. Het wordt niet alleen ingezet voor entertainment, het wordt namelijk ook gebruikt voor recruitment, medische doeleinden, onderwijs en sinds vorige week maakt zelfs de politie er gebruik van. Merken zijn al een paar jaar bekend met VR en hebben het als advertentie tool in hun communicatiestrategie opgenomen. Maar in hoeverre zijn VR advertenties eigenlijk effectief voor je merk?  Lees verder

Afbeeldingen vergroten de effectiviteit van CSR boodschappen

SWOCC Selectie 2018_1

Steeds meer bedrijven doen aan corporate social responsibility, oftewel CSR. CSR beslaat een variëteit aan activiteiten waarbij een bedrijf laat zien dat het zich inzet voor de maatschappij of het milieu. Consumenten verwachten in groeiende mate van bedrijven dat zij CSR-activiteiten ondernemen. Als gevolg hiervan investeren bedrijven ook steeds meer in de communicatie van hun CSR-activiteiten naar de consument. Maar het communiceren over CSR-activiteiten is een gevoelige kwestie. Lees verder

Hoe je als online retailer de nadelen van e-commerce kunt omzeilen

Iris van Ooijen

Retail_E-commerce

E-commerce floreert. De omzet van Nederlandse online retail steeg in 2017 naar 22,5 miljard euro, waarmee het aandeel van e-commerce binnen de detailhandel sector op bijna 10% komt te liggen. Terwijl offline retailers worstelen met de almaar sterker wordende online competitie, blijkt toch dat een significant deel van de Nederlanders géén online aankopen doet. Waardoor komt dit? En hoe kan je als online retailer hiervoor compenseren? Lees verder

Beste communicatiestrategie voor gewenst gedrag

Reint Jan Renes

Communicatiestrategie

‘Eigenlijk best gek hè… dat je op veel meer plekken sigaretten kunt kopen dan brood?’. Deze nieuwste anti-rook campagne[1] is een voorbeeld van een subtiele uiting om ‘ongewenst’ gedrag aan te kaak te stellen. De (rokende) consument wordt via kleine, opvallende feitjes aangezet tot nadenken, om vervolgens zelf de conclusie te trekken dat roken abnormaal is. Bijna iedere dag zien we uitingen die duidelijk maken wat wel en niet gewenst is. Vaak gaat dat dus subtiel, maar soms ook heel expliciet zoals bijvoorbeeld de ‘Roken is zóóó’ campagne uit 2013[2]. Maar welke communicatiestrategie is het meest effectief in het aanzetten tot gewenst consumentengedrag?

Lees verder

Online reclame: Is het ethisch om te targeten op kinderen?

Eva van Reijmersdal

social media reclame

Op social media delen mensen informatie over zichzelf – zoals hobby’s, politieke opvattingen en merkvoorkeuren – met anderen. Deze informatie is niet alleen interessant voor vrienden, maar ook voor adverteerders. Zo kunnen adverteerders hun advertenties en reclames beter af stemmen (targeting) op de interesses en behoeften van de ontvanger. Ondanks dat veel social media officieel niet voor kinderen gemaakt zijn, zijn ze toch razend populair binnen deze doelgroep. De vraag is of targeting op basis van profielpagina’s een gunstig of ongunstig effect heeft op de merkresponses van kinderen. En wil je als adverteerder wel gebruik maken van targeting op kinderen? Lees verder

Hoe voorkom je ongewenst consumentengedrag?

Onno Maathuis

Consumentengedrag

Het gebeurt helaas nog veel te vaak dat consumenten liegen over hun leeftijd, illegaal films of muziek downloaden, een restaurant verlaten zonder de rekening te betalen, of zelfs producten stelen. Organisaties en ook werknemers gaan ten onder aan dit ongewenste consumentengedrag. Maar zolang consumenten het gevoel hebben dat de kans dat ze gepakt worden klein is, zullen ze dit gedrag blijven vertonen. Wat kan je doen tegen ongewenst consumentengedrag? Lees verder