Merk & Mens

75

Corporate Branding and Consumers on Social Media

Dr. Theo Araujo

De SWOCC publicatie 73 Corporate Branding and Consumers laat zien dat wat consumenten op social media lezen over een corporate brand mede bepaalt wat zij van het product brand vinden. Zelfs wanneer het geen onderdeel is van de communicatiestrategie van een bedrijf, associëren consumenten het product met de corporate brand. In hoeverre draagt social media hieraan bij? Wat zijn de strategieën die bedrijven in kunnen zetten bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media beleid? Lees verder

73

Corporate Branding and Consumers

Dr. Theo Araujo

Het werkveld van de corporate marketeer is complex. Er is niet alleen steeds meer concurrentie. Ook is het moeilijker geworden om een corporate merk te bouwen door de opkomst van social media, het versnipperde medialandschap en de maatschappelijke zorgen over vertrouwen, geloofwaardigheid en transparantie. De keuze voor een succesvolle corporate branding strategie gericht op consumenten is, met alle mogelijkheden die er zijn, dan ook niet gemakkelijk. Lees verder

68

Merken in b2b

Carlo Kiksen MSc.

In deze publicatie onderzoekt SWOCC de rol die het merk speelt in de business-to-businessmarkt. Naast een uitgebreid literatuuronderzoek en een breed kwantitatief onderzoek onder 380 Nederlandse zakelijke kopers, zijn met inkopers enkele aankooptrajecten volledig doorlopen. Er worden onder meer uitspraken gedaan over de manier waarop bedrijven (in)kopen, welke rol het merk speelt in zakelijke aankoopbeslissingen en welke zakelijke kopers het meest gevoelig zijn voor Lees verder

65

De loyale consument

Dr. Jiska Eelen

Loyale consumenten zijn gewild. Maar wat is merkloyaliteit, hoe meet je het en bestaat het eigenlijk wel? Als merkloyaliteit bestaat, dan lijkt het onder druk te staan. Consumenten hebben namelijk keuze uit een groot aanbod van producten en merken en kunnen makkelijk switchen van het ene merk naar het andere. Anderzijds wordt de opkomst van digitale en sociale media gezien als een instrument om consumenten actief te betrekken bij een merk. Maar zorgt dat ook voor kooployaliteit? Lees verder

61

De jonge consument

Prof. dr. Moniek Buijzen & dr. Esther Rozendaal

Kinderen vormen een steeds aantrekkelijkere doelgroep voor marketeers, adverteerders en voorlichters. Maar behalve een aantrekkelijke doelgroep is het ook een bijzondere: kinderen zijn immers nog in ontwikkeling en hebben daardoor specifieke kenmerken en gevoeligheden. Bij het benaderen van de jonge consument moeten marketeers rekening houden met deze kwetsbaarheid.

Lees verder

50

Liber Amicorum voor Giep Franzen

Het jubileumnummer 50 is een dankbetuiging aan de oprichter van SWOCC, Giep Franzen; een Liber Amicorum. In dit academisch vriendenboek treft u de visies van 50 (oud-) SWOCC-ers op de kloof tussen wetenschap en praktijk en de rol van SWOCC hierbinnen.

Lees verder

45

Onbewust beïnvloed

Sjoerd Reus & Sarah van der Land & Marjolein Moorman

Veel reclamecampagnes zijn gericht op het trekken van zo veel mogelijk aandacht. Maar is aandacht wel een absolute voorwaarde voor een effectieve campagne? Effectieve reclame is niet noodzakelijk reclame die met veel aandacht bewust wordt verwerkt. Juist zonder veel aandacht bekeken reclame zou consumenten het meest effectief beïnvloeden.

Lees verder