Nieuws

SWOCC13 maart 2017

Renée van Vliet SWOCC-projectmedewerker

Renee van Vliet zw

In februari is Renée van Vliet gestart als projectmedewerker bij SWOCC. 

In deze functie houdt Renée zich bezig met verschillende projecten binnen de alledaagse taken van het bureau. In samenwerking met de andere bureauleden pakt zij taken op het gebied van administratie, communicatie, evenementenorganisatie en de groei van SWOCC op. Lees verder

SWOCC13 maart 2017

In memoriam

Sheila Sasser

Sheila Sasser

Wij ontvingen het droevige bericht van het plotselinge overlijden van prof. dr. Sheila Sasser. Zij was sinds 2015 als fellow aan SWOCC verbonden en werkte sindsdien voor SWOCC aan een onderzoek naar de relatie tussen creativiteit en cultuur binnen reclamebureaus in Nederland. Lees verder

Lucas Hulsebos16 februari 2017

Factcheckers en Storytelling

Column Lucas Hulsebos

Lucas Hulsebos-zw

Na nog maar nauwelijks bekomen te zijn van de Brexit en de veelbesproken zegetocht van Donald Trump, zijn we ons nu aan het opmaken voor de verkiezingen in Nederland. Tijdens dergelijke momenten valt mij de rol van zogenaamde factcheckers steeds meer op. Via www.factcheck.org kan ik precies volgen of iets dat gezegd wordt door een Amerikaanse politicus ook wel écht waar is. Lees verder

Daan de Raaf19 januari 2017

Over millennials en het misbruik, gebruik en ontbreken van wetenschappelijke onderbouwing

Column Daan de Raaf

Daan_de_Raaf

Veel van de lezers zullen het filmpje van Simon Sinek over de Millennials en hun werkhouding aan het eind van vorig jaar wel gezien hebben op social media. Als dat nog niet het geval is, het is een aanrader. Dat hij iets heeft geraakt bij de mensen mag duidelijk zijn. De video werd heel veel gedeeld en was onderwerp van gesprek bij het koffieapparaat. Het lijkt de jongere generatie goed te typeren en de uitdagingen goed te omschrijven. Simon Sinek brengt het heel stellig en feitelijk. Hij is een geweldige presentator. Het is een feest om naar te kijken en je bent geneigd om te denken: ja, dat herken ik. Lees verder

SWOCC15 december 2016

Nieuw onderzoek: gepersonaliseerde marketingcommunicatie

De spanning tussen personalisatie en privacy

joanna-strycharz

In een digitale wereld waar toegang tot informatie groot is en consumenten non-stop geconfronteerd worden met (reclame)boodschappen, is het voor marketeers nog belangrijker geworden om relevante boodschappen te leveren. Personalisatie wordt steeds vaker ingezet om dit doel te bereiken. Hiervoor gebruiken marketeers persoonsgegevens. Strategieën die inmiddels alom bekend zijn, zijn gebruik van bijvoorbeeld socio-demografische inzichten of kennis over online gedrag. Maar er zijn er veel meer en technologie en big data maken het mogelijk. Lees verder

Guda van Noort15 december 2016

Context: het gevecht om de troon

Column Guda van Noort

Guda van Noort-zw1

Vanuit de customer-centric view op adverteren proberen we eenduidig en op relevante wijze met consumenten te communiceren over alle touchpoints heen. In een vloeibare beweging proberen we de consument de reis langs alle media te laten maken. De winkelier van nu brengt online en offline samen en laat ze naadloos op elkaar aansluiten. Om dit te bereiken, wordt de inhoud van de communicatie zo veel als mogelijk afgestemd op de ontvanger. Lees verder

Frank Peters17 november 2016

Hoop is geen crisisstrategie voor merken

Column Frank Peters

Frank Peters

Merken en hun ‘eigenaren’ worden vandaag de dag niet uitsluitend meer beoordeeld op de successen behaald in het verleden. De omgeving kijkt naar vandaag en zij heeft de macht en de tools om merkreputaties snel onder druk te zetten. De reputatie komt te voet en gaat per Twitter. Bovendien is maatschappelijke druk eenvoudig te organiseren. Zo eenvoudig zelfs dat een zeer kleine groep gelijkgerichte twitteraars elk merk op de knieën kan krijgen. Kortom, het is nu elke dag judgement day. Lees verder

SWOCC17 november 2016

Verpakkingsdesign krachtig communicatie-instrument

Iris van Ooijen verdedigt vijfde SWOCC-proefschrift

promotie-iris-van-ooijen

In een volle Agnietenkapel in Amsterdam verdedigde Iris van Ooijen gisteren haar proefschrift over verpakkingsdesign. Zij voerde haar SWOCC-promotieonderzoek uit aan de Universiteit van Amsterdam. In tegenstelling tot veel verpakkingsonderzoek dat expliciete communicatie-elementen als prijs of logo’s bestudeert, onderzocht het SWOCC-proefschrift juist de meer elementaire onderdelen van een verpakkingsdesign: vorm en kleur. Belangrijke conclusie is dat verpakkingsdesign zelf communicatieve kracht heeft. Lees verder

SWOCC9 november 2016

In Memoriam

Jan van Cuilenburg

Wij ontvingen het droevige bericht van het overlijden van prof. dr. Jan J. van Cuilenburg, samen met Giep Franzen oprichter van SWOCC en de eerste bestuursvoorzitter van de stichting. Jan was hoogleraar Communicatiewetenschap en voorzitter van het Commissariaat voor de Media. Hij heeft in verschillende functies een belangrijke rol gespeeld in de wetenschappelijke en institutionele […] Lees verder