nieuws item

Virtuele influencers: De nieuwe realiteit van influencer marketing

Publicatiedatum: 07 | 11 | 2023
Delen:

Volg ons op LinkedIn om op de hoogte te blijven over dit onderzoek!

Virtuele influencers, zoals Lil Miquela en de Nederlandse Esther Olofsson, worden steeds populairder en volledig geautomatiseerde AI-influencers staan op het punt hun intrede te maken. In onze studie, gefinancierde door de SWOCC Research Grant, gaan we onderzoeken hoe deze virtuele en AI-influencers zich tot elkaar en tot menselijke influencers verhouden. Zo willen we onder andere weten of AI- en virtuele influencers net zo overtuigend worden gevonden als menselijke influencers.

Maar ook of en hoe consumenten een parasociale relatie opbouwen met AI- en virtuele influencers in vergelijking met echte personen. De resultaten van dit onderzoek zullen relevant zijn voor de praktijk, omdat ze meer inzicht geven in hoe influencer marketing verandert en wat de impact van en de aantrekkingskracht van het inzetten van AI- en virtuele influencers kunnen zijn. Zo zal ons onderzoek laten zien of AI- en virtuele influencers kunnen concurreren met de overtuigingskracht van hun menselijke tegenhangers—wat van groot belang is voor zowel marketing- als reclameprofessionals.

Doe mee aan het onderzoek

We zoeken professionals die ervaring hebben met virtuele influencers, of je nu een meesterbrein bent in ontwerpen van een virtuele influencer of een doorgewinterde reclameprofessional die virtuele influencers inzet voor het vertellen van een uniek merkverhaal. Doe mee aan een 45-minuten expertinterview, face-to-face of online op een moment en vanaf een locatie dat het jou uitkomt.

Ken of ben jij een professional die het vakgebied en de wetenschap graag vooruit helpt met nieuwe kennis? Zo ja, laat het ons dan weten door een e-mail te sturen naar info@swocc.nl.

De onderzoekers

Zeph van Berlo is universitair docent persuasieve communicatie aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR). Hij bestudeert beïnvloeding in immersive omgevingen (e.g., AR/VR) en de impact van nieuwe technologieën op consumetengedrag. Recent nog werd zijn onderzoek naar virtual reality en gedragsverandering bekroond door de International Association of Immersive Technology Innovation. Zijn werk is gepubliceerd in toonaangevende tijdschriften op het gebied van reclame en marketing, zoals het Journal of Advertising, Journal of Interactive Marketing en International Journal of Advertising.

Priska Breves is universitair docent in persuasieve communicatie aan de Amsterdam School of Communication Research. Ze behaalde haar PhD aan de Universiteit van Wuerzburg, waar ze zich richtte op het persuasieve potentieel van psychologische processen (bijv. spatial presence) opgewekt door immersieve mediavormen. Ze onderzoekt ook de impact van social media influencers en de parasociale relatie die wordt opgebouwd tussen volgers en influencers. Haar werk is gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften zoals het International Journal of Advertising, Journal of Advertising Research, Computers in Human Behavior en Environmental Communication.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.