kennisbank item

Menselijke vs virtual influencers: wie is de betere influencer?

Publicatiedatum: 01 | 03 | 2022
Delen:

Ontmoet Shudu – een schoonheid, supermodel, en influencer. Met haar opvallende trekken en slank figuur is Shudu bijna perfect. Maar zo onwerkelijk als haar schoonheid is, zo onwerkelijk is ook haar bestaan in de echte wereld: Shudu is een virtual influencer die alleen in de virtuele wereld bestaat. Nu de metaverse een exponentiële groei doormaakt, is het voor marketingspecialisten van cruciaal belang om de effectiviteit van virtual influencers als marketing tool te begrijpen. Ze krijgen namelijk drie keer meer engagement dan menselijke influencers. Maar worden, in een wereld waarin vrijwel iedereen een influencer kan worden, virtual influencers als geloofwaardig beschouwd door consumenten? En nog belangrijker, moet je als merk een virtual influencer gaan inhuren?

Waar gaat deze blog over?

  • Wat zijn virtual influencers precies?
  • Wat denken consumenten echt over virtual influencers in vergelijking met menselijke influencers?
  • Menselijke vs virtual influencers: wie moet je als merk voor je marketing campagne inhuren?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Shudu (@shudu.gram)

Virtual influencer Shudu (@shudu.gram) poseert in een advertentie voor Samsung die alleen al op “haar” account meer dan 87.000 views heeft behaald.

Virtual influencers: computergegenereerde Barbiepoppen?
Virtual influencers zijn computergegenereerde mediapersoonlijkheden die zijn ontworpen om gewone influencertaken uit te voeren. Bij virtual influencers wordt alleen elk detail van hun uiterlijk en persoonlijkheid zorgvuldig bewerkt. Een virtual influencer kan alles zijn wat je merk wilt en nodig heeft en natuurlijk heb jij de volledige controle over elke actie die ze ondernemen. In veel opzichten zijn virtual influencers dus de computergegenereerde Barbiepoppen van social media.

Het onderzoek
Om de effectiviteit van virtual influencers te onderzoeken, werd een online experiment uitgevoerd met 138 jongvolwassenen. Deelnemers bekeken eerst het fictieve Instagramprofiel van een virtual of menselijke influencer en vervolgens een recente post die door de influencer was gedeeld en waarin een product werd aanbevolen. In de posts kwamen twee soorten producten voor – een elektronisch product dat past bij de virtual influencer en een voedingsproduct dat overeenkomt met de menselijke influencer. Daarna beoordeelden deelnemers in een reeks vragen hun perceptie van de geloofwaardigheid van de bekeken influencer, hun mening over het merk, en de mate waarin ze het geadverteerde product zouden kopen. In het algemeen is te zien dat virtual en menselijke influencers even effectief zijn. De resultaten van dit experiment bieden de volgende inzichten:

  1. Virtual influencers worden als even geloofwaardig beschouwd als menselijke influencers

 Hoewel consumenten zich ervan bewust zijn dat virtual influencers volledig gecontroleerd worden door hun makers, lijken ze zich daar niet al te veel van aan te trekken. Het feit dat virtual influencers geen zelfstandige wezens zijn lijkt er niet toe te leiden dat ze voor de consument minder geloofwaardig overkomen dan hun menselijke tegenhangers.

Consumenten beschouwen zowel virtual als menselijke influencers als even geloofwaardig. Dit is geruststellend nieuws als je bedrijf overweegt virtual influencers in te huren en vreest dat consumenten slechter zullen denken over een virtual influencer omdat ze moeilijker te vertrouwen lijken. Het spreekt voor zich dat hoe geloofwaardiger consumenten een influencer vinden (ongeacht het type), hoe waarschijnlijker het is dat consumenten het aanbevolen product zullen waarderen en van plan zijn het te kopen.

  1. Een match tussen het type influencer en het geadverteerde product kan belangrijk zijn

Zijn virtual influencers betere promotors van elektronische producten dan voedingsproducten omdat consumenten virtuele agenten meer associëren met technologie dan met een menselijke basisbehoefte? De onderzoeker kan hierover geen duidelijke conclusies trekken.  De resultaten suggereren echter dat er een mogelijkheid is dat een match tussen het type influencer en het geadverteerde product de houding ten opzichte van het merk en de aankoopintentie van consumenten verbetert. Totdat verder onderzoek het tegendeel bewijst, kan het verstandig zijn om je merk te matchen met een geschikt type influencer om verwarring of zelfs tegenreacties onder consumenten te voorkomen. De beste manier om een match tussen je merk en een potentiële influencer te bepalen, is wellicht het uitvoeren van focusgroepen met je doelgroep.

  1. Kies menselijke influencers voor de praktijk en virtual influencers voor een veelbelovende toekomst

De resultaten geven aan dat menselijke en virtual influencers even effectief zijn in het genereren van positieve consumentenreacties. Betekent dit je zelf kan kiezen welk type influencer het beste bij je merk past? Technisch gezien, ja. Als je merk ernaar streeft om zo min mogelijk financiële middelen te gebruiken, dan is het inhuren van menselijke influencers misschien praktischer. Er zijn veel meer menselijke influencers om uit te kiezen dan virtual influencers, dus het is zeker makkelijker om er een te vinden die geschikt is. Maar als de financiële middelen het toelaten, kan het investeren in virtual influencers een verstandig idee zijn op de lange termijn. Er wordt voorspeld dat virtual influencers in de komende jaren nog prominenter aanwezig zullen worden. Dus als het bijhouden van trends een prioriteit is voor je merk, kan het inhuren van virtual influencers een betere optie zijn.

Dit artikel is gebaseerd op de bachelorthesis van Yili Char, student Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Yili Char heeft hiermee de SWOCC Blogwedstrijd van 2022 (1e editie) gewonnen.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.