Nieuws

SWOCC24 mei 2018

Ben van Hamersveld wint SWOCC Scriptieprijs 2018

Ben van Hamersveld (35) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Voor zijn masterscriptie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft hij onderzoek gedaan naar de effecten van free trials en communicatiestijl op de aankoop van online diensten. Het levert hem 1.000 euro prijzengeld op. Daarnaast mag hij zijn onderzoek 25 September presenteren op het SWOCC Symposium. Lees verder

Save the date!

SWOCC Symposium 2018

SWOCC Symposium

Dinsdag 25 september 2018 vindt alweer het achtste SWOCC Symposium plaats, waarbij het publiek aan de hand van bondige presentaties mee wordt genomen in actueel wetenschappelijk onderzoek. Acht tot tien vooraanstaande academici presenteren de nieuwste inzichten op het gebied van merken, marketing en communicatie. Hierbij ligt de nadruk op het vertalen van de wetenschappelijke kennis naar learnings voor de praktijk. Eén van de presentaties wordt verzorgd door Ben van Hamersveld, de winnaar van de SWOCC Scriptieprijs 2018, welke tijdens het Symposium wordt uitgereikt. Lees verder

Lucas Hulsebos23 maart 2018

De belangrijkste KPI voor groei

Column Lucas Hulsebos

Lucas Hulsebos_KPI_groei

De ambitie om te groeien is een bekend fenomeen. In een grootschalig onderzoek onder CMO’s en marketingdirecteuren hebben wij – DVJ Insights – voorgelegd wat de belangrijkste manier is om het succes van marketing te bepalen. Steevast komt het gesprek op hetzelfde neer. Iedere marketeer is altijd bezig met groei. Zoveel mogelijk groeien in een zo kort mogelijke tijd. De quote van een CMO van één van de grootste marketingbedrijven ter wereld vat dat heel mooi samen: “zonder groei heeft een merk geen recht om te bestaan”. Lees verder

SWOCC21 februari 2018

Hoe ‘echte’ merken zich manifesteren in een ‘onechte’ werkelijkheid

Column Norbert Mirani

Norbert Mirani_brands

Andy Mosmans kwam onlangs met de stelling ‘merken bestaan niet’ met als ondertitel: het zijn ‘hardwired’ associatienetwerken in het brein. Kort samengevat komt het erop neer dat het gaat om ontastbare mentale constructen, die symbolisch wel degelijk betekenis geven aan ons bestaan. Als iemand een muziekfestival noemt als favoriete merk kijken we daar niet van op. Zo’n festival is als product een mentaal construct: een herinnering, een subjectieve waarneming, die we als ‘waarheid’ ervaren. Een beleving tijdens een festival kan ‘gevangen’ worden via een klik op onze mobiel. Zo blijft de herinnering tastbaar. Lees verder

Erik Ruts24 januari 2018

Sponsoring werkt! Maar hoe?

Column Erik Ruts

Erik Ruts

Sponsoring is overal. Bij de sportclub, in het stadion en het theater, bij festivals en evenementen. Maar ook bij bijzondere initiatieven, goede doelen, opvallende ideeën en extreme avonturen. Overal kom je sponsors tegen. Vaak via opdringerige logosmijterij op elk denkbaar oppervlak (er zijn zelfs atleten met getatoeëerd sponsorlogo’s – zucht). Maar gelukkig ook via opvallende en verrassende activaties waarbij de sponsoring gebruikt wordt om consumenten aan te spreken. Lees verder

SWOCC19 december 2017

SWOCC Kennispartner Masterclass Merk, Communicatie & Media

Amsterdam Advanced Graduate School

SWOCC is sinds oktober dit jaar verbonden als kennispartner aan de masterclass digital marketing en communicatie van de Amsterdam Advanced Graduate School (AAGS), van de UvA. Vanwege het grote succes en het enthousiasme van de deelnemers aan de masterclass, start op 29 maart 2018 het vervolg: Merk, Communicatie & Media. Lees verder