Nieuws

SWOCC23 januari 2019

Geen nieuws is goed nieuws

Rob Revet

Rob Revet

Marketeers zijn gek op innovatie en nieuwtjes. Terecht, want innovatie houdt het merk bij de tijd, levert aandacht en laat omzet en marktaandeel groeien. Toch? Onderzoek laat zien dat niet alle innovatie evenveel bijdraagt aan merkgroei. Misschien is het daarom goed om nog eens naar je plannen voor 2019 te kijken, nu het jaar nog maar net is begonnen. Lees verder

Tijs Timmerman17 oktober 2018

Van je merkgeloof vallen is geen goed idee

Tijs Timmerman

Tijs Timmerman

Routine en voorspelbaarheid maakt voor velen het leven makkelijk en overzichtelijk. Verandering kost inspanning en daar willen de meeste mensen liever niet aan. Die vasthoudendheid is lastig om tegen te vechten als je een nieuw merk introduceert. Maar voor bestaande merken is zo’n staat van verander-traagheid onder gebruikers ideaal. Voor deze merken is het van belang dat consumenten zich er continue goed bij voelen, een gevoel van vertrouwdheid met weinig cognitieve inspanning. Lees verder

Jasper Bronner19 september 2018

Aandacht: hoe tackle je het grootste probleem in marketing?

Jasper Bronner

Jasper Bronner

Heb je weleens het verhaal gebruikt dat onze aandachtsspanne is afgezakt naar minder dan negen seconden, ofwel nog korter dan de aandachtsspanne van een goudvis? Shame on you, want wat blijkt uit fact checking van de BBC: complete onzin. Betekent dit dan goed nieuws voor marketeers? Nee helaas niet… Er is een enorm schaarste aan aandacht en de toenemende hoeveelheid content en focus op verkeerde metrics maken dit probleem alleen maar groter. Aandacht krijgen is de grootste uitdaging voor marketeers op dit moment.
Lees verder

John Faasse22 augustus 2018

Het einde van het bereiksonderzoek?

John Faasse

John Faasse

Hoeveel mensen zien, horen of lezen mijn reclame? Daarover zou het in bereiksonderzoek moeten gaan. Van oudsher wordt die vraag in afzonderlijke onderzoeken per mediumtype beantwoord. Hoeveel mensen zien mijn reclame op TV? Hoeveel mensen lezen de krant of het tijdschrift waarin mijn advertentie staat? Hoeveel mensen luisteren er in het kwartier dat mijn reclameboodschap op de radio wordt uitgezonden? Nu ligt er een Request for Proposal (RfP) voor ‘Total Media Audience Measurement’. Het streven is om het bereik van alle media in één onderzoek te gaan meten. Het is de vraag of dat kan. Ik denk dat er alleen een kans is als we radicaal breken met de huidige manier om bereik te meten. Lees verder

SWOCC10 juli 2018

Mooi, die wetenschap. Maar hoe vertel je het aan de creatieven?

Tim den Heijer

Tim den Heijer

‘Een creatief, die zien we hier niet vaak!’ Is dit jouw reactie op deze gastcolumn? Ach, ik hoor het vaker. Bijvoorbeeld bij een neuromarketing-meeting, eerder dit jaar. In de zaal: tweehonderd marketeers en twee creatieven – mijn compagnon en ik. Eerste vraag na de presentatie: ‘Hoe leg je dit uit aan creatieven?’. ‘Ze langzaam laten wennen’, oppert de één. ‘Laat die creatieven lekker’, vindt een ander. ‘Die worden overbodig door deze inzichten!’ Lees verder

Margot Bouwman27 juni 2018

Bestaat er reclame waar mensen voor wakker worden?

Margot Bouwman

Reclame

Mensen staan meer ‘aan’ dan ooit. Alles verandert snel en er is overal continu iets nieuws te beleven: nieuwe mode, nieuwe collecties in de winkel, nieuwe social platforms, nieuwe technologie, nieuw voedsel. Door dit nieuwe, snelle tempo in de samenleving verandert de manier waarop mensen impulsen waarnemen en verwerken. Mensen zijn alerter en staan –  volgens de trendbureaus – meer dan ooit open voor verrassingen en nieuwe ervaringen. Lees verder

SWOCC13 juni 2018

Consumenten en geautomatiseerde een-op-een communicatie

Theo Araujo, Ward van Zoonen en Claartje ter Hoeven

Communicatie

Er vindt een revolutie plaats in de manier waarop merken kunnen communiceren met consumenten. De samenleving digitaliseert steeds sneller. Ontwikkelingen op het gebied van geautomatiseerde marketingactiviteiten, kunstmatige intelligentie, stemherkenning en machine learning volgen elkaar razendsnel op. Ook beschikken organisaties in toenemende mate over data van de customer journey van hun consumenten.  Lees verder