Nieuws

Margot Bouwman27 juni 2018

Bestaat er reclame waar mensen voor wakker worden?

Margot Bouwman

Margot Bouwman

Mensen staan meer ‘aan’ dan ooit. Alles verandert snel en er is overal continu iets nieuws te beleven: nieuwe mode, nieuwe collecties in de winkel, nieuwe social platforms, nieuwe technologie, nieuw voedsel. Door dit nieuwe, snelle tempo in de samenleving verandert de manier waarop mensen impulsen waarnemen en verwerken. Mensen zijn alerter en staan –  volgens de trendbureaus – meer dan ooit open voor verrassingen en nieuwe ervaringen. Lees verder

SWOCC13 juni 2018

Consumenten en geautomatiseerde een-op-een communicatie

Theo Araujo, Ward van Zoonen en Claartje ter Hoeven

Communicatie

Er vindt een revolutie plaats in de manier waarop merken kunnen communiceren met consumenten. De samenleving digitaliseert steeds sneller. Ontwikkelingen op het gebied van geautomatiseerde marketingactiviteiten, kunstmatige intelligentie, stemherkenning en machine learning volgen elkaar razendsnel op. Ook beschikken organisaties in toenemende mate over data van de customer journey van hun consumenten.  Lees verder

Hoe medewerkers merken maken

Joost Verhoeven

merken

Merkmanagers hebben vrij veel inzicht in de manieren waarop communicatie bijdraagt aan merken en reputaties. Daarbij ligt de nadruk meestal op hetgeen organisaties zeggen, en is er doorgaans weinig aandacht voor hetgeen organisaties doen om hun merk te versterken. Toch is het gedrag van medewerkers misschien wel het belangrijkste wapen in het bouwen van een sterk merk. Voor consumenten vormt het daadwerkelijke gedrag van medewerkers een sterker bewijs van de waarde van het merk, dan de beloften die een merk doet in de media. Lees verder

SWOCC24 mei 2018

Ben van Hamersveld wint SWOCC Scriptieprijs 2018

Ben van Hamersveld (35) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Voor zijn masterscriptie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft hij onderzoek gedaan naar de effecten van free trials en communicatiestijl op de aankoop van online diensten. Het levert hem 1.000 euro prijzengeld op. Daarnaast mag hij zijn onderzoek 25 September presenteren op het SWOCC Symposium. Lees verder

Lucas Hulsebos23 maart 2018

De belangrijkste KPI voor groei

Column Lucas Hulsebos

Lucas Hulsebos_KPI_groei

De ambitie om te groeien is een bekend fenomeen. In een grootschalig onderzoek onder CMO’s en marketingdirecteuren hebben wij – DVJ Insights – voorgelegd wat de belangrijkste manier is om het succes van marketing te bepalen. Steevast komt het gesprek op hetzelfde neer. Iedere marketeer is altijd bezig met groei. Zoveel mogelijk groeien in een zo kort mogelijke tijd. De quote van een CMO van één van de grootste marketingbedrijven ter wereld vat dat heel mooi samen: “zonder groei heeft een merk geen recht om te bestaan”. Lees verder

SWOCC21 februari 2018

Hoe ‘echte’ merken zich manifesteren in een ‘onechte’ werkelijkheid

Column Norbert Mirani

merk

Andy Mosmans kwam onlangs met de stelling ‘merken bestaan niet’ met als ondertitel: het zijn ‘hardwired’ associatienetwerken in het brein. Kort samengevat komt het erop neer dat het gaat om ontastbare mentale constructen, die symbolisch wel degelijk betekenis geven aan ons bestaan. Als iemand een muziekfestival noemt als favoriete merk kijken we daar niet van op. Zo’n festival is als product een mentaal construct: een herinnering, een subjectieve waarneming, die we als ‘waarheid’ ervaren. Een beleving tijdens een festival kan ‘gevangen’ worden via een klik op onze mobiel. Zo blijft de herinnering tastbaar. Lees verder

SWOCC1 februari 2018

Het merk als mens

Lotte Willemsen & Anne-Lise Kamphuis

merk

Vandaag de dag wordt technologische transformatie gezien als een voorwaarde voor het succes van merkenDat is niet voor niets. Door verschillende digitale technologieën te integreren, zoals social, mobile, artificial intelligence en cloud, kunnen organisatieprocessen efficiënter ingericht worden, consumenten sneller bediend worden, en diepgaande klantinzichten gegenereerd worden. Daarmee is het mogelijk om producten en diensten te ontwikkelen die naadloos aansluiten op de behoeften van consumenten. Lees verder