nieuws item

Ben van Hamersveld wint SWOCC Scriptieprijs 2018

Publicatiedatum: 24 | 05 | 2018
Delen:

Ben van HamersveldBen van Hamersveld (35) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Voor zijn masterscriptie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft hij onderzoek gedaan naar de effecten van free trials en communicatiestijl op de aankoop van online diensten. Het levert hem 1.000 euro prijzengeld op. Daarnaast mag hij zijn onderzoek 25 September presenteren op het SWOCC Symposium.

De eerste maand gratis Netflix kijken of 30 dagen gratis kunnen luisteren naar muziek op Spotify: online dienstverleners bieden gebruikers vaak de mogelijkheid om de dienst te testen voor aankoop – een zogeheten free trial. Het onderzoek van Van Hamersveld toont aan dat het aanbieden van een free trial door online dienstverleners leidt tot reciprociteit bij hun gebruikers. Daarnaast blijkt een free trial positief voor de aankoopintentie.

Juryvoorzitter professor Edith Smit over de winnende scriptie: “Ben schreef een toegankelijke scriptie over free trials met een duidelijke merkimplicatie van een zeer gangbare marketing tactiek. De praktische toepasbaarheid van deze scriptie is erg hoog.”

Eervolle vermelding
Naast de scriptie van Van Hamersveld, vielen die van Sophia van Dam (Universiteit van Amsterdam) en Susan Vermeer (Universiteit van Amsterdam) positief op. Sophia onderzocht voor haar scriptie ‘Disclosing influencer sponsorships’ hoe verschillende vormen van disclosure over influencer sponsoring onder meer merkattitude, aankoopintentie en attitude ten opzichte van een influencer onder adolescenten beïnvloedt.

Susan onderzocht voor haar scriptie ‘Keep the ball rolling’ – aan de hand van een sample van 4,5 miljoen Tweets – hoe verschillende types social mediators de verspreiding van informatie op Twitter beïnvloedt. Vanwege de grote relevantie van de onderwerpen voor adverteerders, uitgevers en mediabureaus evenals de uitvoerigheid van het onderzoek, zijn deze scripties beloond met een eervolle vermelding.

Jury
De jury bestond dit jaar uit vijf experts op het gebied van merken en communicatie, afkomstig uit de wetenschap en praktijk – geheel in lijn met de missie van SWOCC. Naast voorzitter Edith Smit (UvA) bestonden de overige juryleden uit Christian Burgers (VU), Tijs Timmerman (The Brand Faculty), Mirella Kleijnen (VU) en Chantal van Binsbergen (helderder merkadvies). De inzendingen kwamen van studenten van de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen en Tilburg University.

SWOCC Symposium
Het is de achtste keer op rij dat SWOCC de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium dat plaatsvindt op 25 September. Ben van Hamersveld zal daar één van de 10 sprekers zijn.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.