Prof. dr. Edith Smit is werkzaam als hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisme Persuasion and Consumer Empowerment. Zij was acht jaar directeur van SWOCC en vervolgens meer dan acht jaar voorzitter van het bestuur van de stichting (2006-2015). Op dit moment zit zij voor de tweede keer in het SWOCC bestuur (vanaf 2022).
Edith Smit (1967) studeerde sociale psychologie en communicatiewetenschap (1992) aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en promoveerde januari 1999 op een proefschrift naar reclamebeleving in verschillende mediumtypen. Van 2006 tot en met 2009 was Edith bijzonder hoogleraar Customer Media aan de UvA, namens de Stichting Leerstoel Customer Media.
Edith publiceert regelmatig in nationale en internationale vakbladen over beïnvloeding en weerstand tegen beïnvloeding, vermenging tussen reclame en media-inhoud, de uitdaging om milieuvriendelijk te gedragen en de manier waarop mensen hun gezondheidsrisico inschatten.