Kennisbank

Beter sponsored content dan een commercial op de radio

Blog Eva van Reijmersdal

Sponsored content lijkt niet meer weg te denken uit het medialandschap. In alle media, van relatief nieuw (instagram en vlogs) tot relatief oud (kranten en radio), is sponsored content inmiddels een belangrijke communicatietool. Ondanks dat vaak wordt geroepen dat sponsored content anders werkt dan traditionele reclame of zelfs effectiever is, is hier weinig onderzoek naar gedaan. Lees verder

Guerrilla of CMA?

Blog Marijn Meijers

Guerrillamarketing wordt vaak gebruikt om een merk in de spotlights te zetten. Creative media advertising (CMA) is een specifieke variant van guerrillamarketing waar nog weinig onderzoek naar wordt gedaan. Recent onderzoek laat zien waarom CMA een slimmere investering in je merk is dan guerrillamarketing. Lees verder

Een hamburger aan de counter of een salade via de app?

Blog Joris Demmers

De manier waarop consumenten hun voorkeuren doorgeven verandert. Vroeger belde je naar de pizzeria om een quatro stagioni met extra mozzarella te bestellen, tegenwoordig gebruik je de app van Thuisbezorgd. Bij McDonalds zie je steeds vaker ‘easy order’ zuilen waarop je via een touchscreen je bestelling door kunt geven en ook in andere restaurants worden obers vervangen door tablets. Ook bij een klacht hoef je vandaag de dag niet meer te bellen of langs de balie; de meeste bedrijven verlenen tegenwoordig klantenservice via sociale netwerksites of zelfs via WhatsApp. Lees verder

Kijk naar het grotere geheel tijdens multitasken

Blog Claire Segijn

‘Mensen kunnen niet multitasken’ en ‘Multitasken heeft een negatieve invloed op (merk)herinnering’. Dit zijn zo’n beetje de algemene uitspraken over multitasken. Ook in onderzoek naar media multitasken, het gebruik van meerdere media tegelijkertijd, wordt over het algemeen zo gedacht. Maar is het wel zo dat media multitasken een negatieve invloed heeft op wat wij ons kunnen herinneren? Zijn er uitzonderingen? En wat voor gevolgen heeft dit voor de verwerking van reclame? Lees verder

SWOCC23 november 2015

Van vrij toegankelijke naar betaalde online content

Diverse bedrijven die online content aanbieden in de vorm van muziek, video’s of tijdschriften en kranten), bekijken de mogelijkheden om consumenten te laten betalen voor content die voorheen vrij toegankelijk was. Het idee achter het gratis aanbieden van content, is dat het het aantal gebruikers vergroot waardoor de advertentie-inkomsten kunnen toenemen. Echter, uit onderzoek blijkt dat de meeste gebruikers nauwelijks aandacht besteden aan de advertenties rondom gratis content. Lees verder

Houd bij advergames rekening met privacyzorgen

Blog Verena Wottrich

Jong en oud speelt tegenwoordig steeds vaker online spelletjes. Tegelijkertijd neemt de effectiviteit van traditionele reclamevormen steeds meer af. Het is dan ook logisch dat adverteerders hun reclameboodschappen via digitale spelletjes proberen over te brengen. De effectiviteit van die boodschappen blijkt echter sterk afhankelijk te zijn van de zorgen die spelers hebben over hun privacy. Lees verder

SWOCC10 september 2015

De optimale mediamix bepaald door experience tracking

Marketeers staan altijd voor de uitdaging om bestedingen over verschillende touchpoints, oftewel communicatiemomenten, te verdelen. Om hier een keuze in te kunnen maken, is het belangrijk om te weten wat de relatieve impact is van verschillende touchpoints. Meestal wordt echter de impact van online en offline touchpoints (bijvoorbeeld tv-reclame, instore- advertising, (online) mond-tot-mondreclame) apart onderzocht en zijn data zeer gefragmenteerd. Dit artikel presenteert een manier om de relatieve impact van meerdere touchpoints op merkoverweging te kunnen begrijpen. Lees verder

Creative media advertising: a new way to go?

Blog Fabiënne Rauwers

Consumenten zijn tegenwoordig zeer kundig in het herkennen én weren van reclame. Traditionele reclamevormen – zoals advertorials, commercials en outdoor advertising – zijn ondertussen gemeengoed geworden. Adverteerders zijn daarom op zoek naar nieuwe reclamevormen die de consument weer weten te verrassen. Een recent reclamefenomeen dat op creatieve wijze de aandacht van de consument probeert te trekken, is creative media advertising. Is deze reclamevorm de nieuwe evolutionaire stap in de reclamewereld?
Lees verder

Het tweede scherm en reclamewerking

Blog Claire Segijn

Op een avond kijk je televisie als de presentator van het programma zegt: “Pak het tweede scherm erbij”. Dan is het de bedoeling dat je jouw smartphone, tablet of laptop pakt om mee te spelen of praten met wat er op de televisie te zien is. Maar wat is er eigenlijk bekend over de effecten van het gebruik van zo’n tweede scherm op de aandacht die je hebt voor de televisie? Is het tweede scherm wel het tweede scherm of wordt het langzamerhand het eerste scherm? En wat voor consequenties heeft het tweede scherm voor de reclames op televisie? Lees verder