Mensen kunnen objecten vermenselijken, maar kunnen ook mensen ontmenselijken. Recent onderzoek gebruikt een reclame-context om aan te tonen dat die twee elkaars tegenovergestelde zijn. Afhankelijk van of de consument focust op het product of degene die het aanprijst, kan de attributie van menselijkheid een reclame helpen of juist schaden. Als René Froger opticien Eyelove aanprijst, wie profiteert er dan meer: Eyelove of René?
Veel merken benadrukken de natuurlijke herkomst van hun producten of ingrediënten, zoals Benbits met hun “100% natuurlijke kauwgom”, Maggi met “kippenbouillon met natuurlijke ingrediënten”, de “Puur Natuur” productlijn van Albert Heijn en de “Natuurlijk Lekker” mixen van Knorr. Psychologen en biologen zochten uit waarom mensen ‘natuurlijk’ zo waarderen.Lees verder
Steeds vaker staan er zogenoemde native advertenties of branded content op nieuwswebsites. Dit zijn advertenties in de vorm van gesponsorde nieuwsartikelen, die soms bijna niet van het echte nieuws te onderscheiden zijn. Consumenten vinden de traditionele banner-advertenties vaak irritant en storend en proberen deze zoveel mogelijk te vermijden. Door het plaatsen van advertenties in de vorm van een artikel, hopen adverteerders op een minder irritante manier consumenten te bereiken. Lees verder
Verhalen worden doorverteld van mens tot mens, maar ook steeds vaker van merk tot mens of van mens tot merk. Social media maken dat mogelijk. Zo vertellen merken bijvoorbeeld over de lange weg die werd bewandeld om van familiebedrijf uit te groeien tot wereldmerk – zoals Van Bommel. Consumenten vertellen hoe bepaalde producten en diensten het mogelijk maakten om persoonlijke doelen of dromen te verwezenlijken – zoals Airbnb. Hoewel merken wereldwijd miljoenen investeren in (het stimuleren van) dergelijke verhalen, zijn lang niet alle verhalen succesvol. Hoe effectief zijn commerciële verhalen om mensen te boeien en te beïnvloeden?Lees verder
Wist je dat American Express het eerste bedrijf ooit was dat in 1983Cause Related Marketing (CRM) toe heeft gepast? Het bedrijf doneerde voor iedere dollar dat er met de creditcard werd uitgegeven 1 dollarcent aan de restauratie van het Vrijheidsbeeld. Wat leverde het op? Een stijging in transacties en klanten en $1,7 miljoen voor het standbeeld. Lees verder
Het tijdschrift Glamour heeft voor hun aprilnummereen virtueel model op de cover gezet. Het virtuele model, Raven, ziet er sportief en slank uit met een fluweel gladde huid, volle lippen en een smalle neusbrug. Oftewel: Raven weerspiegeld het ideaal beeld van het vrouwelijk lichaam. Regelmatig komen advertenties in opspraak omdat ze te misleidend en schadelijk zijn voor het zelfbeeld van consumenten. Maar wat vinden consumenten van merken die uitkomen voor digitaal bewerkte foto’s in advertenties via een disclosure? Lees verder
Menig merk hanteert storytelling in zijn contentstrategie. Het idee lijkt goed: creëer relevante merkverhalen in plaats van consumenten lukraak met reclame te bombarderen. De consument wordt in het verhaal gezogen met als doel engagement op te roepen. Recent onderzoek laat echter zien dat merkverhalen in sommige gevallen averechts werken.Lees verder
Krijg je weleens reclame op jouw smartphone, tablet of laptop dat gerelateerd is aan wat je op dat moment aan het kijken of luisteren bent? Dat zou goed kunnen en dit is zeker geen toeval! Wanneer reclame op een mobiel apparaat afgestemd wordt met andere media in jouw omgeving spreken we van synced advertising. Technieken die hiervoor worden gebruikt zijn het ‘meeluisteren’ van apps op jouw mobiele apparaat, social media analytics, segmentatie, en geofencing. Synced advertising is een relatief nieuwe vorm van gepersonaliseerde reclame en wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit ontbreekt nog. Wat zijn de voor- en nadelen van synced advertising?Lees verder
Bijna ieder merk biedt tegenwoordig wel een eigen mobiele applicatie (app). Maar wat kan een app betekenen voor je merk? Hoe ziet een succesvolle merk app eruit? En welk type app zorgt voor de meest positieve merkresponsen?Lees verder
Steeds meer mensen zoeken online naar gezondheidsinformatie. Buiten de vraag of deze informatie betrouwbaar en relevant is, is het de vraag of de informatie wel toegankelijk is. Dit geldt met name voor de grote groep Nederlanders met lage gezondheidsvaardigheden. Een analyse van 100 Nederlandse gezondheidssites wijst uit dat het overgrote deel te moeilijke taal bevat, er weinig wordt gevisualiseerd en er een groot gebrek aan cues is die iets zeggen over de betrouwbaarheid van de informatie. Lees verder