Kennisbank

Leiderschap waarmee je medewerkers net dat ‘stapje extra’ laat zetten

Joost Verhoeven

Leiderschap

Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen? Lees verder

Waarom medewerkers soms NIET meedoen

Blog Joost Verhoeven

De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar, om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut. Lees verder

Beter sponsored content dan een commercial op de radio

Blog Eva van Reijmersdal

Sponsored content lijkt niet meer weg te denken uit het medialandschap. In alle media, van relatief nieuw (instagram en vlogs) tot relatief oud (kranten en radio), is sponsored content inmiddels een belangrijke communicatietool. Ondanks dat vaak wordt geroepen dat sponsored content anders werkt dan traditionele reclame of zelfs effectiever is, is hier weinig onderzoek naar gedaan. Lees verder

Product placement door de 3D-bril

Blog Christian Burgers

Technologische ontwikkelingen in de filmbranche hebben tot een toename in 3D-films geleid. Zo worden (verwachte) blockbuster als Star Wars: The Force Awakens, The Martian en Batman v Superman bijna standaard in 3D uitgebracht. Consumenten met 3D-tv’s kunnen ook thuis van 3D-films genieten. En met 4D staat de volgende vernieuwing voor de deur. Deze technologische ontwikkelingen veranderen ongetwijfeld het kijkproces. Maar beïnvloeden ze ook de effectiviteit van product placement binnen deze films? Lees verder

Kinderen zijn te verleiden met speelgoedboek

Blog Eva van Reijmersdal

Sinterklaas is weer in het land en dus is de onrust onder kinderen weer begonnen. De Sint en zijn pieten ontmoeten, snoepen, maar vooral cadeautjes, zorgen voor slapeloze nachten en grote opwinding. Om de Sint te laten weten wat je het liefst wenst, is het maken van een verlanglijst onontbeerlijk. En hoe kun je die nou beter maken dan met behulp van de welbekende, extra dikke speelgoedfolders die één keer per jaar worden uitgegeven door ’s lands grootste speelgoedwinkels? De ene winkel noemt het het grote speelboek, de ander het grote speelgoedboek, maar u weet vast wat ik bedoel. Lees verder

Hoe goed past jouw merk in de hoofdrol van een tv-programma?

Blog Jiska Eelen

Wat als je de kans kreeg om een televisieprogramma volledig om jouw merk te laten draaien? Evalueren de kijkers je merk dan positiever? Is het effect ervan langdurig? Of profiteert de concurrentie er juist van? In een binnenkort te verschijnen artikel in International Journal of Advertising geven mijn collega’s en ik op basis van een veldstudie het antwoord. Lees verder

Houd bij advergames rekening met privacyzorgen

Blog Verena Wottrich

Jong en oud speelt tegenwoordig steeds vaker online spelletjes. Tegelijkertijd neemt de effectiviteit van traditionele reclamevormen steeds meer af. Het is dan ook logisch dat adverteerders hun reclameboodschappen via digitale spelletjes proberen over te brengen. De effectiviteit van die boodschappen blijkt echter sterk afhankelijk te zijn van de zorgen die spelers hebben over hun privacy. Lees verder

De zoete kracht van advergames

Blog Esther Rozendaal

In de strijd om aandacht van de jonge consument maken veel snoepfabrikanten gebruik van advergames: online digitale spelletjes waarin zij adverteren voor hun merk of product. Een uiterst succesvolle manier van adverteren, zo blijkt uit onderzoek dat recentelijk gepubliceerd werd in Appetite. Het laat zien dat vooral kinderen die veel aandacht besteden aan snoepafbeeldingen in […] Lees verder