Kennisbank

SWOCC11 september 2019

Moeten we ons zorgen maken over branded content op Facebook?

Nadine Bol

Branded content

Ondanks dat Facebook in 2018 beloofde zich meer te richten op ‘betekenisvolle interacties’, blijven advertenties naast content van vrienden en familie een zeer zichtbaar fenomeen op onze newsfeed. Na incidenten zoals het Facebook-Cambridge Analytica data schandaal, maken mensen zich steeds meer zorgen over de negatieve impact van door algoritmes-gedreven advertenties. Maar zijn deze zorgen gegrond?
Lees verder

Kinderen zijn zich bewust van merken in vlogs, maar niet van het commerciële doel erachter

Esther Rozendaal

Influencer marketing

Voor veel kinderen is YouTube het favoriete online videoplatform. Ze kijken onder andere graag naar videoblogs (‘vlogs’) waarin mensen (‘vloggers’) hun dagelijkse leven delen met hun kijkers. De populariteit van vloggers is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor adverteerders zijn vlogs een zeer lucratieve manier om kinderen te bereiken; ze zijn populair, worden veel bekeken en hebben vaak een vrij jonge doelgroep. Maar, wat vinden kinderen er zelf van dat er producten en merken te zien zijn in de video’s van hun favoriete vloggers? En begrijpen ze eigenlijk wel waarom die producten en merken in de vlogs te zien zijn?

Lees verder

Je merk laten groeien via CEPs

Fabiënne Rauwers en Noud Schartman

Merk

Hoe meer je merk top-of-mind is, hoe eerder consumenten aan je merk zullen denken in potentiële koopsituaties. En hoe meer consumenten aan je merk denken, hoe groter de kans dat ze vervolgens overgaan tot koop. Het is daarom uiterst belangrijk – als je als merk wilt groeien – om een nadrukkelijke plek te veroveren in het hoofd van de consument. Maar hoe verover je deze lucratieve mentale spot? Het antwoord van Romaniuk en Sharp[1] is hierop stellig: speel in op Category Entry Points (CEPs)! Lees verder

Online advertenties: Waarom je banners met zoekadvertenties moet combineren

Tim Smits

Wereldwijd adverteren we voor een groter budget online dan via het grootste klassieke medium TV en toch staan online advertenties onder druk. Consumenten klikken nauwelijks nog op banner ads en dus zijn het al lang niet meer die activerende advertenties die ze bij hun ontstaan, ruim 20 jaar terug, waren. Tegelijk blijven de veel minder frequent getoonde zoekadvertenties het wel goed doen en gaat er een groeiend advertentiebudget naartoe. Maar hoe moet je het budget verdelen tussen deze twee prominente online advertentievormen?  En heeft de ene vorm een effect op de andere? Lees verder

Hoe de media het publiek meetbaar aan het denken zet

Mark Boukes

media

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan. Lees verder

Hoe bepaal je in B2B de economische waarde van handige apps?

Guda van Noort

Er is een stijgende lijn te zien in het mobiele gebruik in de B2B markt. Engagement initiatieven hebben een enorme toevlucht genomen door de toegankelijkheid van internet en mobiele apparaten. In B2B worden daarom handige apps ontwikkeld om met klanten te verbinden. Ze ondersteunen klanten in het gebruik van het door het bedrijf aangeboden product en zijn vaak gratis. Denk bijvoorbeeld aan een handige app als Hootsuite, die de klant helpt met het beheren van hun social mediakanalen.  Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC8 december 2017

74 Brand Metrics that Matter

Het merk staat steeds meer centraal in de organisatie. Het is daarom essentieel om de gezondheid, prestaties en ontwikkelingen van het merk te meten. Het is echter een uitdaging om de juiste brand metrics te selecteren. Een enorme hoeveelheid metrics vraagt de aandacht van merkbeheerders. Maar welke zijn nu écht belangrijk? Publicatie 74: Brand Metrics, dient als handleiding om de ‘metrics that matter’ te selecteren, de metrics die merkbeheerders kunnen helpen hun merk écht te laten groeien.
Lees verder

Niet zomaar een productfoto: effect van oriëntatie en plaatsing

Blog Tim Smits

Reclamemakers lijken vaak een nogal strikte grens te hanteren tussen creatieve en strategische beslissingen. De creatieve beslissingen worden dan eerder genomen op basis van smaak, een onderbuikgevoel of een (vooral anekdotisch opgebouwde) ervaring. Toch heeft wetenschappelijk onderzoek heel wat evidence-based guidelines over beslissingen die men als creatief bestempelt. Lees verder

Hoe premium merken tijdens een recessie kunnen groeien

Hoewel je zou verwachten dat de vraag naar premium merken tijdens een recessie afneemt, toont dit onderzoek aan dat dit niet altijd het geval is. De traditionele economische veronderstelling is dat mensen met budgetbeperkingen uitwijken naar goedkopere alternatieven binnen een categorie. In dit artikel wordt beschreven dat de behoefte aan hedonistische producten, producten waar je gelukkig van wordt, echter niet verdwijnt. Een manier om tijdens een recessie het verlangen naar hedonistische producten te vervullen, is door uit te wijken naar een premium merk in een andere categorie. Lees verder