Kennisbank

Duurzaam vs. greenwashing: Een matrix voor B2B positionering op duurzaamheid

Lynnemore van Ommen

B2B positionering op duurzaamheid

Veel Business-to-Business (B2B) kopers vinden het lastig te beoordelen of de supply chain partner daadwerkelijk duurzaam is. Tegelijk blijkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) dat driekwart van de kopers supply chain partners afwijzen die de duurzame criteria niet nakomen. Deze studie biedt een matrix voor B2B merken die zich willen positioneren op duurzaamheid. Lees verder

SWOCC5 november 2018

Een sterke merkidentiteit in de strijd tegen ‘copycats’

SWOCC Selectie 3 2018

In de markt van vandaag imiteren zogenaamde ‘copycat’ merken in toenemende mate naam, logo, verpakking en productkenmerken van originele merken. Daarmee profiteren zij moeite­loos van de merkwaarde van originele merken en verleiden ze consumenten tot het kiezen voor de copycat in plaats van het origineel. In deze concurrentiestrijd om de gunst van de con­sument, staat het belang van een sterke merkidentiteit centraal. Lees verder

Reviews als informatiebron in het B2B-inkoopproces

Onno Maathuis

Reviews

Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Het succes van B2B-samenwerkingen hangt af van de communicatie

Mary Hoogerbrugge

Communicatie_B2B

Het lijkt erop dat Apple weer een nieuwe B2B-samenwerking aangaat, dit keer met Hewlett Packard Enterprise (HPE). Om deze samenwerking te laten slagen, is communicatie essentieel. Communicatie maakt of breekt B2B-samenwerkingen. Zo blijkt de tevredenheid over de B2B-samenwerking af te nemen wanneer er te veel contactmomenten plaats vinden, met mogelijke ontbinding tot gevolg. Maar hoe kan je via communicatie de tevredenheid over de samenwerking dan wel positief beïnvloeden?  Lees verder

B2B-inkoopprocessen veranderen: online reviews winnen invloed

Het gedrag van B2B-inkopers is veranderd. Steeds vaker gebruiken zij naast interne ook externe informatiebronnen bij het selecteren van een bepaalde leverancier. B2B-inkopers kijken naar de ervaringen van andere gebruikers en experts om advies over producten en diensten in te winnen. Deze verschuiving in het gedrag is cruciaal, want veel B2B-marketing is gebaseerd op processen waarbij de verkoper een essentiële rol speelt. Daarom staan in deze studie de volgende twee vragen centraal: waar baseren B2B-inkopers hun keuze op en hoe kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Hoe bepaal je in B2B de economische waarde van handige apps?

Guda van Noort

Er is een stijgende lijn te zien in het mobiele gebruik in de B2B markt. Engagement initiatieven hebben een enorme toevlucht genomen door de toegankelijkheid van internet en mobiele apparaten. In B2B worden daarom handige apps ontwikkeld om met klanten te verbinden. Ze ondersteunen klanten in het gebruik van het door het bedrijf aangeboden product en zijn vaak gratis. Denk bijvoorbeeld aan een handige app als Hootsuite, die de klant helpt met het beheren van hun social mediakanalen.  Lees verder

Merk reputatie: Liefde maakt blind

Joost Verhoeven

merk_reputatie_identificatie

‘Wanneer consumenten een sterke band hebben met een merk, zijn ze geneigd om negatieve informatie te negeren en zo blijft de goede reputatie van een merk behouden’. Veel organisaties investeren in merkcommunicatie om minder kwetsbaar te zijn voor kritiek. Zeker in een tijd waarin consumenten steeds meer aandacht hebben voor het ethisch handelen van organisaties, het web vol staat met kritische informatie over merken en reputatieschade altijd op de loer ligt. Maar beschermt een merk jouw reputatie eigenlijk wel wanneer er nieuwsberichten verschijnen over ethisch wangedrag?  Lees verder