Kennisbank

SWOCC Publicatie SWOCC17 november 2016

5 Packaging design as communicator of product attributes

Despite its growing importance in the market place, packaging design as a persuasive cue is understudied in the consumer behavior literature. Although the effect of explicit packaging cues on food attribute perception has been studied extensively, systematic research on the effect of packaging design cues on food attribute perception is still in its infancy.  Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC10 november 2008

46 Merkdesign

Een ruwe diamant in merkenland

Design is alomtegenwoordig: het pak hagelslag staat iedere dag op tafel, de post van de zorgverzekeraar ligt op ons bureau en ook om de uithangborden en lichtbakken van winkels, restaurants en cafés kunnen we niet heen. Designbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en krijgen een steeds betere positie in de marketingwereld.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC30 mei 2008

44 Een scheve schaats

Over de keerzijde van sportsponsoring

Sportsponsoring is hot. Adverteerders tellen grote bedragen neer om zich te verbinden aan grote inter- nationale sportevenementen als de Olympische Spelen, het Europees kampioenschap voetbal en de Tour de France, maar ook individuele clubs, teams en ploegen kunnen zich verheugen op lucratieve sponsorovereenkomsten. Hun successen stralen af op de sponsors.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC21 januari 2005

30 Een merk als vriend?

Kun je met een merk een relatie opbouwen? Kunnen consumenten echt een band hebben met een merk… zoals ze die ook hebben met goede vrienden? Ja… dat kan! Uit onderzoek van SWOCC blijkt dat consument-merkrelaties wel bestaan, maar in minder mate dan in de praktijk vaak wordt aangenomen. SWOCC ontwikkelde een instrument om merkrelatiekwaliteit (MRK) in de praktijk te meten: het SWOCC MRK-model.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC11 januari 2003

23 Merkimago

Bezint eer gij begint

In deze publicatie staat centraal hoe consumenten merken in hun geheugen opslaan en hoe deze geheugeninhoud op een objectieve wijze kan worden vastgelegd in merkimago-onderzoek. Aan de hand van het IBRA-model wordt geïllustreerd hoe veelomvattend de merkrepresentaties in het geheugen van de consument kunnen zijn.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC3 oktober 2002

21 Merkpersoonlijkheid langs de meetlat

Ondanks de grote interesse binnen de marketingwereld in merkpersoonlijkheid, bestaat in Nederland geen algemeen aanvaard meetinstrument om deze merkpersoonlijkheid in kaart te brengen. SWOCC nam het initiatief een schaal te ontwikkelen voor de Nederlandse markt: de SWOCC Merkpersoonlijkheid Schaal. Het doel was om inhoudelijk discriminerende dimensies van merkpersoonlijkheid bloot te leggen waarmee inzicht kan worden verschaft in de relevantie en toepasbaarheid van merkpersoonlijkheid.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC24 februari 2002

2 Researching brand images

The nature and activitation of brand representations in memory

Voor het succesvol managen van merken is het voor adverteerders belangrijk om te weten hoe consumenten merken waarnemen en evalueren. Er bestaat een groot aantal onderzoeksmethoden om het imago van een merk te meten. Alleen al in Nederland zijn meer dan 70 methoden op de markt gekomen om (aspecten van) het merkimago te bepalen.

Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC16 maart 2001

18 Merkpersoonlijkheid

Ieder mens is uniek en heeft dat te danken aan zijn of haar persoonlijkheid. Persoonlijkheid is iets wat de ene mens onderscheidt van de andere – van vijf en een half miljard anderen in ons geval. Dat maakt persoonlijkheid tot een bruikbare metafoor in een wereld die draait om uniciteit en onderscheidendheid, zoals de wereld van merken. Maar wat is persoonlijkheid eigenlijk? En wat is merkpersoonlijkheid dan precies?

Lees verder