Kennisbank

SWOCC Publicatie SWOCC29 mei 2018

76 Influencer Marketing

Influencer Marketing

De afgelopen jaren hebben ‘social influencers’ niet alleen de aandacht getrokken van het publiek, maar vooral ook van bedrijven. Het succes van influencers blijkt onder meer uit het overweldigend aantal volgers, likes, views, retweets, etc. Er valt tegenwoordig dan ook goed brood te verdienen met zulke online activiteiten. Sommige influencers hebben zelfs een celebrity status verkregen. Maar is influencer marketing geschikt voor jouw organisatie? Lees verder

B2B-inkoopprocessen veranderen: online reviews winnen invloed

SWOCC Selectie 2018_1

Het gedrag van B2B-inkopers is veranderd. Steeds vaker gebruiken zij naast interne ook externe informatiebronnen bij het selecteren van een bepaalde leverancier. B2B-inkopers kijken naar de ervaringen van andere gebruikers en experts om advies over producten en diensten in te winnen. Deze verschuiving in het gedrag is cruciaal, want veel B2B-marketing is gebaseerd op processen waarbij de verkoper een essentiële rol speelt. Daarom staan in deze studie de volgende twee vragen centraal: waar baseren B2B-inkopers hun keuze op en hoe kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Online privacy en wantrouwen in websites

SWOCC Selectie 2018_1

Juist online voelen consumenten zich kwetsbaar. Ze vragen zich dan ook vaak af: wie gebruikt mijn informatie, met welk doel en voor hoe lang? Dit raakt direct aan privacy – de normen over hoe met informatie wordt omgegaan. Privacy respecteren, betekent het respecteren van bestaande normen over welke informatie wordt verzameld, hoe deze wordt gebruikt en met wie deze wordt gedeeld. Een inbreuk op privacy is het schenden van deze normen. Lees verder

Kan een offline winkel de online sales vergroten?

SWOCC Selectie 2018_1

Jarenlang was Coolblue website only, maar binnen een kort tijdsbestek heeft het e-commerce bedrijf in Nederland zes fysieke, offline megawinkels geopend. De reden hiervoor is volgens Coolblue CEO Pieter Zwart dat ‘ouderwetse’ offline winkels essentieel zijn voor zowel de klanttevredenheid als de winstgevendheid. “Bovendien groeien de fysieke winkels erg hard, het afgelopen jaar zelfs harder dan onze online sales”, aldus Zwart. Lees verder

Times Square of een verlaten steeg? Het effect van locatie op reclame

SWOCC Selectie 2018_1

Het maximaliseren van bereik wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde voor de effectiviteit van reclame. Zo kan het bereik bijvoorbeeld vergroot worden door reclame te maken op drukke pleinen en kruisingen, zoals op Time Square. Deze studie toont echter aan dat dat het niet altijd effectief is om op dergelijke drukke plekken reclame te maken en dus de interactie te zoeken met de consument. Lees verder

Afbeeldingen vergroten de effectiviteit van CSR boodschappen

SWOCC Selectie 2018_1

Steeds meer bedrijven doen aan corporate social responsibility, oftewel CSR. CSR beslaat een variëteit aan activiteiten waarbij een bedrijf laat zien dat het zich inzet voor de maatschappij of het milieu. Consumenten verwachten in groeiende mate van bedrijven dat zij CSR-activiteiten ondernemen. Als gevolg hiervan investeren bedrijven ook steeds meer in de communicatie van hun CSR-activiteiten naar de consument. Maar het communiceren over CSR-activiteiten is een gevoelige kwestie. Lees verder

SWOCC Publicatie SWOCC5 februari 2018

75 Corporate Branding and Consumers on Social Media

Corporate branding en consumenten op social media

De SWOCC publicatie 73 Corporate Branding and Consumers laat zien dat wat consumenten op social media lezen over een corporate brand mede bepaalt wat zij van het product brand vinden. Zelfs wanneer het geen onderdeel is van de communicatiestrategie van een bedrijf, associëren consumenten het product met de corporate brand. In hoeverre draagt social media hieraan bij? Wat zijn de strategieën die bedrijven in kunnen zetten bij het vertalen van de corporate branding strategie naar een social media beleid? Lees verder