Kennisbank

SWOCC20 september 2018

Positief consumentengedrag door een memorabele ervaring

Bart Soels

ervaring

Een filmpje pakken in de bios, een dagje naar de Efteling, of je voeten van de vloer op een festival. Ervaringsgerichte aankopen zijn een uniek en populair type van consumentengedrag. En hoewel gekochte ervaringen steeds populairder worden, is nog steeds onduidelijk wat de ene ervaring beter maakt dan de ander. Wat maakt vliegen in een zweefmolen bijvoorbeeld leuker dan een horrorfilm kijken in de bioscoop? En wat voor invloed heeft een betere ervaring op de consumenten? Lees verder

Politiek activisme door merken: Just do it?

Christian Burgers

Merken_Colin Kaepernick

Eerder deze maand lanceerde Nike haar nieuwe ‘Dream Crazy’-campagne[1], waarin de American Footballspeler Colin Kaepernick de hoofdrol speelt. Kaepernick is momenteel zonder club in de NFL, vanwege zijn knievallen tijdens het Amerikaanse volkslied als protest tegen (raciaal gemotiveerd) politiegeweld. De Dream Crazy-campagne bleek sterk polariserend. Waar sommige consumenten uit woede hun Nike kleding verbrandden, staken anderen juist de loftrompet. En waar de koers van het aandeel Nike eerst daalde – maar nu weer stijgt – steeg de online verkoop juist meteen al. Wat doet het opnemen van een activistische sporter in een campagne met de merkreputatie? En maakt het uit of dit een centraal figuur is als Kaepernick, of een sporter die zijn steun voor anderen uitspreekt, zoals golfer Tiger Woods? Lees verder

Leent digitale media zich voor gepersonaliseerde brand placement?

Guda van Noort

Media

Stel je het volgende eens voor: online ben je op zoek naar een nieuw horloge. Op Bol.com valt je oog op een exemplaar van Fossil. Je besluit het horloge niet meteen te kopen, maar zet het wel alvast op je verlanglijstje. Later die dag wil je ook een eBook kopen via Bol.com. Je gebruikt de mogelijkheid om het eBook in te zien. De heldin in het verhaal draagt precies het Fossil horloge dat jij eerder die dag op je verlanglijstje hebt geplaatst. Leidt deze vorm van gepersonaliseerde brand placement in digitale media ertoe dat je het mediaproduct (eBook) sneller aanschaft? Lees verder

Hoe de media het publiek meetbaar aan het denken zet

Mark Boukes

media

Een veel gebruikte theorie in de politieke communicatie is ‘agenda-setting’. Al in 1963 schreef Bernard Cohen: ‘The press may not be successful much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its readers what to think about.’ Kortom, het blijft nog altijd onduidelijk hoezeer de media de gedachte van het publiek kunnen veranderen, maar het lijkt wel degelijk te bepalen waar de gedachten van het publiek naar uit gaan. Lees verder

SWOCC7 september 2018

Een positieve attitude? Vertel je verhaal op de productverpakking

Maaike Sprokkel

Attitude

Ken je de verpakkingen van Innocent Smoothies? Op elke zijde van het pak – ja, zelfs aan de onderkant – vind je namelijk leuke, creatieve teksten over het merk. En niet alleen Innocent verpakt producten op die manier. Denk bijvoorbeeld ook aan de iconische Venz verpakkingen met ‘wist je datjes’, spelletjes en tips. Steeds vaker verschijnen merkverhalen op verpakkingen van producten. Maar wat is eigenlijk de invloed van zo’n verhaaltje op je verpakking? Lees verder

Stemgebruik en overtuigingskracht: de juiste techniek

Jos Hornikx

communicatie_techniek

Het gaat er niet alleen om wát je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Deze wijsheid horen scholieren, voorlichters en presentatoren dagelijks. Uit wetenschappelijk onderzoek was al bekend dat sprekers meer vertrouwen opwekken wanneer ze bijvoorbeeld sneller of harder spreken. Maar wat voor gevolgen heeft stemgebruik voor de boodschap zelf? Wordt die ook overtuigender gevonden? Recent onderzoek laat zien van wel. Lees verder

Reclame! Hoe kinderen naar reclame-vermeldingen kijken

Esther van Rozendaal

Reclame

De Kinder- en Jeugdreclamecode van Stichting Reclame Code schrijft voor dat reclame herkenbaar moet zijn voor kinderen, bijvoorbeeld door een vermelding. De Reclame Code specifieert echter niet hoe deze vermeldingen er precies uit moeten zien – zoals tekst, vorm en kleur. Als gevolg daarvan worden met name op televisie en op digitale mediaplatformen een breed palet aan vermeldingen gebruikt. Zo gebruikt Nickelodeon op haar website het zwart-witte label ‘advertenties’ om aan te geven welke content commercieel is en wordt product placement in populaire televisieprogramma’s aangeduid met het zwart-witte logo “PP”. Maar helpen deze vermeldingen kinderen nu echt om digitale reclame beter te herkennen? Lees verder

Leiderschap waarmee je medewerkers net dat ‘stapje extra’ laat zetten

Joost Verhoeven

Leiderschap

Met twee hittegolven op rij, gaat onze interesse wellicht meer uit naar vakantie dan naar merken. Toch is dit jammer, omdat juist in toerisme merken een belangrijke rol spelen. Enkele van de meest bewonderde en waardevolle merken ter wereld zijn actief in de ‘hospitality industry’, zoals TUI, Hilton, Thomas Cook, Schiphol, Four Seasons en Disneyland. Bij deze merken zetten medewerkers vaak net even een stapje extra om superieure service te verlenen en de merkbelofte te realiseren. Hoe kan leiderschap bijdragen aan de motivatie van medewerkers om net dat beetje extra te doen om het merk op een hoger niveau te tillen? Lees verder

SWOCC14 augustus 2018

Hoe zorg je voor meer engagement met jouw social media content?

Hilde Voorveld

social media

Hoewel social media vaak als containerbegrip gebruikt wordt, verschillen platformen als Instagram, Facebook en Snapchat natuurlijk wel degelijk van elkaar. Door de continue digitalisering van media en de ontwikkelingen op het gebied van big data krijgen adverteerders steeds meer inzicht in hun doelgroep(en) op deze social media. Er blijven echter twee belangrijke vragen bestaan: hoe beleven consumenten de verschillende social media platformen? Wat voor gevolgen heeft dit voor de advertenties die via deze platformen verspreid worden? Lees verder

Samenwerken met een influencer: de do’s en don’ts

Eva van Reijmersdal

Influencer

Eerder dit jaar werd Kylie Jenner uitgeroepen tot de meest invloedrijke social media influencer. Geschat wordt dat haar posts een waarde hebben van 1 miljoen dollar per stuk! Zulke bedragen komen in Nederland niet voor, maar influencer marketing wint ook hier gestaag aan populariteit. Wat moet je weten als je als organisatie overweegt om influencer marketing in te zetten? En wat moet je weten als je de huidige influencer marketing strategie van jouw organisatie wil verbeteren? Lees verder