Kennisbank

SWOCC13 augustus 2019

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

SWOCC Selectie blog

Merk

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Lees verder

Reviews als informatiebron in het B2B-inkoopproces

Onno Maathuis

Reviews

Reviews zijn vandaag de dag niet meer weg te denken bij B2C. Maar ook in B2B worden klanten reviews steeds belangrijker. Terwijl B2B-inkopers voorheen interne bronnen raadpleegden – de scorekaarten van verkopers – worden nu steeds meer externe bronnen – zoals klant reviews – bij het inkoopproces gebruikt. Waar baseren B2B-inkopers vandaag de dag hun keuzes op? En kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Consumenten herkennen manipulatie in een review

SWOCC Selectie 3

Reviews kunnen merken maken of breken. Het manipuleren van reviews wordt dan ook veelal gebruikt voor reputatiemanagement. De verleiding is groot om online reviews te manipuleren, wetende dat consumenten hun beslissingen hier grotendeels op baseren. Het plaatsen van positieve nep-reviews en/of het verwijderen van negatieve reviews is aan de orde van de dag. Ondanks inspanningen om gemanipuleerde reviews – bijvoorbeeld via spam filters – eruit te filteren, is naar schatting een derde van de reviews nep. Lees verder

B2B-inkoopprocessen veranderen: online reviews winnen invloed

Het gedrag van B2B-inkopers is veranderd. Steeds vaker gebruiken zij naast interne ook externe informatiebronnen bij het selecteren van een bepaalde leverancier. B2B-inkopers kijken naar de ervaringen van andere gebruikers en experts om advies over producten en diensten in te winnen. Deze verschuiving in het gedrag is cruciaal, want veel B2B-marketing is gebaseerd op processen waarbij de verkoper een essentiële rol speelt. Daarom staan in deze studie de volgende twee vragen centraal: waar baseren B2B-inkopers hun keuze op en hoe kunnen B2B-verkopers deze keuze beïnvloeden? Lees verder

Expliciete aanbevelingen zijn de beste reviews

Guda van Noort

Review

Wist je dat 97% van de consumenten online reviews leest en 85% deze reviews vertrouwd? Ook Google is fan van online reviews, wat weer goed is voor je ranking. Maar wat voor een soort reviews zijn eigenlijk effectief? En hoe voorkom je dat consumenten worden overtuigd door reviews van gebruikers met weinig ervaring en verstand van jouw product of dienst?  Lees verder

SWOCC1 november 2017

Impact van word of mouth: Liken of aanraden?

SWOCC_Selectie_2017_n4

Word of mouth (WOM) heeft een grote invloed op ons consumentengedrag. We luisteren naar de mening van anderen, online en offline. In webshops zoals Bol.com of Coolblue, kijken we naar reviews met beoordelingen en het aantal gegeven sterren. Niet alle reviews hebben een even grote invloed op ons oordeel. De taal die de reviewer gebruikt is hierin voor een belangrijk deel bepalend. Lees verder

Merkmanagement: wanneer moet je merken uit een portfolio verwijderen?

Onno Maathuis

Wanneer verwijder je een merk uit je merkportfolio? Een relevante vraag voor elke organisatie met een portfolio van merken. Een goed merkmanagement is van essentieel belang. Want vaak genoeg blijken niet alle merken bij te dragen aan de kracht en (financiële) performance van een portfolio, terwijl tegelijkertijd elk merk wel ondersteuning nodig heeft in termen van innovatie, mensen én marketing-investeringen. Lees verder