Wanneer je als merk levert aan winkels waar meerdere concurrerende merken worden vertegenwoordigd, heb je meestal geen controle over de verkoop van je product door retailverkopers. Doordat de verkopers in dienst zijn van de retailer en dus meerdere merken dienen te verkopen, is de invloed die door een merkleverancier kan worden uitgeoefend beperkt. Toch zijn er verschillende mechanismen die een merkfabrikant kan gebruiken om retailverkopers te beïnvloeden.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is tegenwoordig een belangrijke factor in het bedrijfsleven. Bedrijven verwachten dat “goed doen” leidt tot “beter presteren.” Tegelijkertijd maakt MVO bedrijven kwetsbaarder; negatieve publiciteit over de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf, kan leiden tot negatieve reacties.
In een tijd waarin iedereen online zijn mening kan delen ligt het gevaar van een social mediastorm op de loer. De geaccepteerde overtuiging binnen crisiscommunicatie en online mediastormen is dat merken zouden moeten focussen op het sussen van de aanval van critici, het onderdrukken van de negatieve impact en het voorkomen van escalatie.
De implementatie van spraakassistenten is in volle gang. Alhoewel de adoptie van slimme apparaten snel gaat, rapporteren consumenten met gemengde gevoelens over hun ervaringen met spraakassistenten. Dit was ook een conclusie uit de eerder verschenen SWOCC publicatie 77 Automated 1-2-1 Communication, over hoe merken strategisch gebruik kunnen maken van spraakassistenten voor geautomatiseerde communicatie met consumenten.
Eerder onderzoek wijst reeds uit dat consumenten merkgerelateerde beelden gebruiken op hun social media om te communiceren over merken en om hun persoonlijk consumptiegedrag uit te dragen. Door te kijken naar de context waar binnen klanten op social media content plaatsen, kun je meer te weten komen over jouw klanten.
Offshoring is voor bedrijven in geïndustrialiseerde landen een gangbare handelspraktijk geworden. Toch kan offshoring af en toe best een issue zijn. Waar Amerika onder leiding van Donald Trump nu een sterke “America First” politiek voert, heeft ditzelfde land ooit zelf “Made in China” geïnitieerd.
Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector?Lees verder
Uit eerder onderzoek bleek al dat het belangrijk is om als merk goed na te denken over lijnextensies. Vooral premium merken moeten voorzichtig zijn als zij verticale lijnextensies overwegen. Deze lijnextensies kunnen volgens vorig onderzoek namelijk het moedermerk verzwakken. Hoe zorg je ervoor dat je met een verticale lijnextensie de percepties van consumenten ten opzichte van jouw product of bedrijf juist versterkt?
In 2016 werd de innovatieve merkextensie van Pokémon – de nieuwe game Pokémon Go – uitgebracht. De game maakt gebruik van augmented reality-technologie en is een immens succes. Tezamen hebben spelers al miljarden kilometers gelopen. Elk jaar wordt er een groot aantal nieuwe apps en games geïntroduceerd, maar waarom was juist Pokémon Go zo een succes?
Voorheen werden de bricks van een fysieke winkel gezien als een vervanging of concurrerende kracht van de clicks van een webshop. Toch maken retailers steeds vaker gebruik van zowel offline als online verkoopkanalen. Zo ook Coolblue, die steeds meer fysieke winkels openen als aanvulling op hun webshop. Deze winkels zorgen ervoor dat ze een waardevolle toevoeging kunnen doen, wat op de website niet kan. Is dit voor elke webshop een juiste keuze?