Kennisbank

Don’t pretend to be my friend!

Blog Christine Liebrecht

Merken willen maar al te graag vrienden worden met hun doelgroep. Vooral sociale media worden hier veel voor ingezet. Maar zitten consumenten op deze persoonlijke kanalen wel te wachten op merken? Om menselijker over te komen, posten merken berichten met een populaire, informele toon. Gretry, Horváth, Belei en Van Riel publiceerden recent het artikel “Don’t pretend to be my friend!” waarin zij onderzochten of en wanneer zo’n informele toon passend is voor merken. Lees verder

Pas op! Het effect van waarschuwingen op de evaluatie van gezondheidsinformatie

Blog Corine Meppelink

Typ een kwaaltje in Google en je krijgt een lange lijst met zoekresultaten. Hoewel de kans groot is dat je een antwoord op je vraag zult vinden, is er één ding dat zeker is: zin en onzin staat online kris kras door elkaar. Een mooi vormgegeven website kan zomaar onbetrouwbaar zijn. Immers, in tegenstelling tot informatiefolders of andere traditionele bronnen van gezondheidsinformatie, wordt de inhoud van een website niet door een medische autoriteit gecontroleerd. Met veel onjuiste informatie tot gevolg. De grote vraag hier is dan ook: hoe zorg je ervoor dat consumenten de juiste websites selecteren uit die lange resultatenlijst? Lees verder

Herkomst van producten doet ertoe voor consumenten

Blog Jos Hornikx

Op onbewerkte producten als andijvie na hebben veel goederen een herkomst die meerdere landen betreft. Zo kan een computer ontworpen zijn in Amerika, onderdelen uit Brazilië en India hebben en in elkaar zijn gezet in Taiwan. We weten al lang dat consumenten gevoelig zijn voor de herkomst van producten, maar hoe zit het met onderliggende facetten als ontwerp en assemblage? Een onderzoek laat zien dat het benadrukken van deze facetten afhangt van hoe consumenten tegen een land aankijken. Lees verder

Vertrouwen in dokter Google

Blog Corine Meppelink

Gezondheidssites zijn populair. Maar de betrouwbaarheid van gezondheidsinformatie op het internet varieert in grote mate. Het selecteren van relevante en betrouwbare informatie is een behoorlijke uitdaging, met name voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden. Ondanks dat er heldere kwaliteitscriteria beschikbaar zijn, blijken we bij het bepalen van de betrouwbaarheid vooral af te gaan op ons gevoel, de lay-out of de positie in de zoekresultatenlijst. Lees verder

De liefde voor handgemaakte producten

Blog Suzanne Janssen

Sinterklaas is weer in het land, de eerste kerstbomen duiken op en het wordt tijd om na te denken over cadeaus voor onze dierbaren. Zeker in deze tijd van het jaar zijn handgemaakte producten populair om cadeau te geven. Veel producenten benadrukken dan ook dat hun producten – in meer of mindere mate – handgemaakt zijn. Lees verder

Accenten in commercials: werken ze?

Blog Jos Hornikx

“Paturain, da’s pas fijn”. Wie kent deze slagzin niet? Erg herkenbaar door het rijm en de uitspraak met een Frans accent. Voor de nieuwe Opel Karl is een Nederlandse voice-over gebruikt voor de stem van de Duitse acteur, maar die voice-over klinkt wel als Nederlands met een Duits accent. Reclamemakers zetten deze accenten bewust in, maar werken ze ook? In een recent onderzoek werd deze vraag beantwoord. Lees verder

Machtige metaforen

Blog Christian Burgers

Merken gebruiken vaak metaforen in hun communicatie. Denk bijvoorbeeld aan slogans als “Stop een tijger in je tank” (Esso). “De stok die zijn wij. De ladder die bepaal jij” (NCOI) of aan afbeeldingen als de bovenstaande waarin auto’s van het merk Volkswagen worden gepresenteerd als rode bloedcellen. De overtuigingskracht van zo’n metafoor kan verschillen. Sommige metaforische advertenties kunnen erg overtuigend zijn, terwijl andere dat niet zijn. Wat is het recept voor een succesvolle metafoor? Lees verder

Wanneer krachtige taal overtuigt

Blog Christine Liebrecht

Je moet je insmeren voordat je de zon in gaat. 90% van de volwassen Nederlanders weet dit, maar toch verbrandt gemiddeld een kwart van hen minimaal eenmaal per jaar, is op de website van KWF Kankerbestrijding te lezen. Zijn we Oost-Indisch doof voor dergelijke berichten die ons gedrag proberen te veranderen? Nee hoor, zolang een persuasieve boodschap maar de juiste taal bevat. Met krachtig taalgebruik kan je prima iemands gedrag beïnvloeden. Lees verder

Het land van oorsprong als verkoopargument

Blog Jos Hornikx

Hansgrohe kiest in Nederland voor ‘Made in Germany’ om de kwaliteit van hun badkamerproducten aan te geven. Mercedes-Benz en Miele gebruiken op de Nederlandse markt een Duitse slagzin: ‘Das beste oder nichts’ en ‘Immer besser’. Al jaren wordt in onderzoek bevestigd dat reclamemakers erop kunnen vertrouwen dat het inspelen op een gunstig land van herkomst effectief is. Dat inspelen kan op verschillende manieren, en ook voor merken die niet uit een ‘gunstig’ land komen, zijn er strategieën die lijken te werken. Lees verder