Evenement

SWOCC Symposium 2022

Publicatiedatum: 06 | 07 | 2022
Delen:
  • Datum:10 november 2022
  • Tijd:13:30 - 17:30 uur
  • Locatie:De Brug (UvA Roeterseiland Campus, Nieuwe Achtergracht 166, 1018 WV Amsterdam)

Volg ons op LinkedIn voor alle updates over het SWOCC Symposium 2022!

Op donderdag 10 november 2022 vindt het SWOCC Symposium plaats op de Brug (UvA Roeterseiland Campus) in Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse wetenschapsupdate voor de communicatiepraktijk delen talentvolle en vooraanstaande wetenschappers hun inzichten uit recent onderzoek op het gebied van merken, marketing en communicatie. Dit jaar staat het symposium in het teken van ‘Marketing in het digitale tijdperk’. We sluiten deze kennisrijke middag af met een borrel.

13.30 – 14.00 Inloop 

14.00 – 14.15 Introductie en welkom – Lotte Willemsen (Directeur SWOCC)

14.15 – 14.30 ’23 innovations’  – Jan Aarts (DJV Insights)

Jan Aarts – co auteur van het boek ’23 innovations in digital communications’ reflecteert op diverse innovaties, kansen en uitdagingen die het digitale medialandschap brengt voor de praktijk zoals onder meer real time communication en text mining.

14.30 – 14.45 Visuele merk-gerelateerde User Generated Content zo efficiënt mogelijk inzetten- Annemarie Nanne (Universiteit Tilburg)

Met de opkomst van visuele sociale media zoals Instagram spelen merkfoto’s gemaakt door consumenten (visual brand-related user generated content) een steeds grotere rol in marketing. Waarom maken consumenten dit soort merkcontent, wat zijn belangrijke inhoudskenmerken van deze content en wat kunnen de effecten zijn op andere consumenten? Annemarie Nanne geeft praktische tips die je als marketeer kan toepassen om UGC zo efficiënt mogelijk in te zetten.  

14.45 – 15.00 Gepersonaliseerde marketingcommunicatie – de heilige graal van reclame? – Joanna Strycharz (Universiteit van Amsterdam)

Marketeers en communicatieprofessionals zien het gebruik van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties vaak als de heilige graal van effectieve communicatie met consumenten. De effecten hiervan zijn echter niet zo eenvoudig. Joanna Strycharz gaat in op de mogelijke negatieve effecten van personalisatie die als gevolg de kwaliteit van toekomstige data in gevaar kunnen brengen.

15.00 – 15.15 Pauze

15.15 – 15.30 How to humanize chatbots (ENGELS)Anna Jucikas (Universiteit Tilburg)  

Anna Jucikas is winnaar van SWOCC Scriptieprijs, de prijs voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. In haar onderzoek is Anna ingegaan op de vraag hoe je de menselijkheid van chatbots vergroot. Hoe kan de communicatie met conversational agents aangenamer en betrouwbaarder worden? Hoe creëer je een menselijke communicatiestijl met een gesynthetiseerde stem? 

15.30 – 15.45 Branding in the digital environment: How to tackle negative reviews (ENGELS) – Dennis Herhausen (Vrije Universiteit) 

Klanten maken steeds vaker bezwaar tegen dagelijkse storingen in de dienstverlening. Maar al te vaak maakt de manier waarop een bedrijf reageert het probleem alleen maar erger. Dat hoeft niet zo te zijn. Dennis Herhausen laat zien hoe je met succes woede kunt de-escaleren bij klachten op sociale media.  

15.45 – 16.00 Waarom personalisatie disclosures niet altijd effectief zijnIris van Ooijen (Universiteit Groningen) 

Wanneer consumenten erachter komen dat platformen hun gedragsdata gebruiken om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden, kan dit leiden tot wantrouwen en gevoelens van kwetsbaarheid. Personalisatie disclosures kunnen een gevoel van vertrouwen bij consumenten scheppen, wat een positieve invloed kan hebben op de effectiviteit van advertenties. Maar disclosures kunnen zeker niet altijd gebruikt worden als “quick fix” en hebben soms zelfs een averechts effect. 

16.00 – 16.15 Pauze 

16.15 – 16.30 De influencer als vriendIni Vanwesenbeeck (Universiteit Tilburg)  

Sociale mediagebruikers begrijpen inmiddels dat influencers hen vaak proberen te overtuigen van gepromote producten. Desondanks laten ze zich overhalen om deze producten te kopen, omdat ze de influencer percipiëren als vriend. Maar laten sociale mediagebruikers zich ook overtuigen wanneer blijkt dat de influencer hen bewust misleid heeft, door valse informatie te posten?  

16.30 – 16.45 Speel mee! – Gamificatie in reclame – Zeph van Berlo (Universiteit van Amsterdam) 

Het gebruik van spelelementen (gamificatie) in reclame, om de betrokkenheid van consumenten te bevorderen en consumentengedrag te beïnvloeden, is populairder dan ooit. Maar is het ook altijd effectief? Zeph van Berlo zal aan de hand van zijn eigen onderzoek delen wanneer het gebruik van gamificatie in de context van reclame effectief is (en wanneer ook niet). 

16.45 – 17.00 Het potentieel van VR op duurzaamheid in supermarkten – Marijn Meijers (Universiteit van Amsterdam)  

Consumenten hebben invloed op het milieu en zijn zich daar ook steeds meer bewust van. Maar hoe kunnen we dit bewustzijn sterker aanwakkeren en omzetten in daadwerkelijk gedrag? In deze presentatie neemt Marijn Meijers het publiek mee in de mogelijkheden (en valkuilen) van digitale tools als virtual reality. 

17.00 Borrel 

Aanmelden als begunstiger?

Zien we jou bij het jaarlijkse SWOCC Symposium op donderdag 10 november 2022? Log dan eerst in met jouw begunstigersaccount en meld je hieronder aan.

Aanmelden als student/docent?
Voor studenten/docenten die willen deelnemen vanuit bibliotheek.swocc.nl is het mogelijk om de livestream bij te wonen. Meld je hier aan.

Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Mail naar info@swocc.nl.

Programma

13.30 – 14.00 Inloop 

14.00 – 14.15 Introductie en welkom

14.15 – 14.30 ’23 innovations’  

14.30 – 14.45 Visuele merk-gerelateerde User Generated Content zo efficiënt mogelijk inzetten 

14.45 – 15.00 Gepersonaliseerde marketingcommunicatie – de heilige graal van reclame?  

15.00 – 15.15 Pauze

15.15 – 15.30 How to humanize chatbots (ENGELS)

15.30 – 15.45 Branding in the digital environment: How to tackle negative reviews (ENGELS) 

15.45 – 16.00 Waarom personalisatie disclosures niet altijd effectief zijn 

16.00 – 16.15 Pauze

16.15 – 16.30 De influencer als vriend

16.30 – 16.45 Speel mee! – Gamificatie in reclame

16.45 – 17.00 Het potentieel van VR voor duurzaamheid in supermarkten

17.00 Borrel

Locatie

De Brug (UvA Roeterseiland Campus, Nieuwe Achtergracht 166, 1018 WV Amsterdam)

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.