persoon

Jan Aarts

Jan AartsJan Aarts is co-auteur van het boek ’23 innovations in digital communication’ over innovaties die het digitale communicatielandschap permanent veranderen. Dit heeft hij samen met met Paul Ketelaar (communicatiewetenschapper) en Sanne Demir (merkstrateeg) geschreven. Hij werkt als Research Team Lead bij DVJ Insights en is gespecialiseerd in praktijkonderzoek en advies op het gebied van commerciële en publieke communicatie. Hij studeerde Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit waar hij cum laude zijn masterspecialisatie Media en Beïnvloeding behaalde. In 2019 werd hij door de MOA genomineerd als Young Talent.

Jan Aarts is één van de sprekers tijdens het SWOCC Symposium. Maak alvast kennis met Jan… 

Welk onderzoek ga je presenteren tijdens het SWOCC symposium? 
In mijn presentatie zal ik reflecteren op diverse innovaties in het medialandschap en de kansen en uitdagingen voor de praktijk. Dit in het verlengede van het boek dat ik 3 jaar geleden met mijn collega’s Paul Ketelaar en Sanne Demir heb geschreven over 23 blijvende innovaties in het medialandschap. Ik behandel onder andere data driven en real time communicatie. In de presentatie zal ik ingaan op de uitkomsten van een grootschalige studie die we in de afgelopen jaren hebben gedaan naar de effectiviteit van merkcommunicatie waarin we hebben onderzocht welke factoren bepalend zijn voor het succes van merkcommunicatie. Dit hebben we onderzocht op basis van communicatie-inspanningen van meer dan 30 merken. 

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je onderzoek? Is er een verrassende onderzoeksuitkomst?
Er is één verrassende factor die sterk van invloed is op de effectiviteit van media, ongeacht wat voor media professionals gebruiken voor merkcommunicatie. Deze factor lijkt ook steeds belangrijker te worden in het dynamische medialandschap. Het is niet het technologisch vernuft in communicatie, maar menselijke creativiteit.  

Los van jouw onderzoek, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?
Een opvallende trend in het medialandschap is een toename van de hoeveelheid trends. Bedrijven innoveren steeds meer en er zijn steeds meer mogelijkheden om met consumenten of publiek te communiceren. Dit heeft een grote impact op marketing in de toekomst, want: met welke ontwikkelingen ga je mee en welke niet? De snelheid waarmee sommige innovaties worden geïntroduceerd is moeilijk bij te houden, soms zelfs onmogelijk. In mijn presentatie zal ik mijn visie delen over wat merken of organisaties het beste kunnen doen. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.