Annemarie Nanne werkt aan haar promotieonderzoek bij de Department of Communication & Cognition aan de Tilburg University. In haar promotieonderzoek richt ze zich op visuele merk-gerelateerde User Generatie Content (UGC), waarbij consumenten hun ervaringen met of meningen over een merk delen met anderen via foto’s op social media. Naast traditionele onderzoeksmethoden als experimenten, maakt ze ook gebruik van computationele onderzoeksmethoden, zoals computer vision. Maak alvast kennis met Annemarie…
Welk onderzoek ga je presenteren tijdens het SWOCC Symposium?
Tijdens het SWOCC-symposium ga ik het hebben over het belang van visuele User Generated Content (UGC). Tegenwoordig kan iedere consument met één druk op de knop content delen over je merk en dat kan, bewust of onbewust, veel invloed hebben op andere consumenten. Tijdens het symposium kijken we naar de vraag waarom consumenten dit soort merkcontent maken, wat belangrijke inhoudskenmerken zijn van de content, en wat de effecten kunnen zijn op andere consumenten. Dit mondt uit in een aantal praktische tips die je als marketeer meteen kan toepassen om UGC zo efficiënt mogelijk in te zetten.
Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je onderzoek? Is er een verrassende onderzoeksuitkomst?
Of het verrassend is weet ik niet, maar laten we zeggen dat User Generated Content niet voor niets verspreid wordt via social media. Het sociale aspect van sociale media heeft veel invloed op hoe UGC gemaakt wordt en bepaalt ook grotendeels de effecten op andere consumenten. Hoe dat precies werkt? Dat hoor je tijdens het SWOCC Symposium op 11 november!
Los van jouw onderzoek, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?
Ik denk dat de populariteit van TikTok in de komende jaren steeds verder gaat groeien. Waar in eerste instantie vooral jongeren op het platform zaten zien we ook een steeds grotere populariteit onder oudere doelgroepen. Daarmee zullen korte video’s ook steeds belangrijker worden ten opzichte van bijvoorbeeld foto’s. Dat vraagt natuurlijk ook om andere marketingcontent.
Meer over dit lezen onderwerp op SWOCC? Zie: ‘Wat motiveert consumenten om visuele User Generated Content te creëren?‘