rood boekje

Influencing for the better

Publicatiedatum: 18 | 07 | 2023
Delen:
Publicatie nummer:88

 

Steeds meer merken nemen hun verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een gezondere samenleving. In de publicatie ‘Influencing for the better’ bieden we merken inzicht in de rol die influencers kunnen spelen in gezondheidspromotie. Deze populaire online content creators hebben een groot bereik en worden door consumenten als betrouwbare en geloofwaardige informatiebronnen gezien. Maar hoe effectief zijn influencers wanneer het gaat om het stimuleren van gezond gedrag? Welke verklarende processen liggen mogelijk ten grondslag aan hun impact op het stimuleren van gezond gedrag? En hoe kunnen influencers door merken strategisch worden ingezet om op een succesvolle manier gezond gedrag te promoten?  

In deze publicatie geven we antwoord op deze vragen. We beginnen met een overzicht van de huidige kennis over de effectiviteit van merkcommunicatie door influencers, waarna hun rol binnen drie domeinen van gezondheidspromotie verder wordt uitgediept, namelijk seksuele gezondheid, een actieve levensstijl en gezonde voeding. Vervolgens laten we experts aan het woord en delen we hun ervaringen met het inzetten van influencers in gezondheidsbevorderende campagnes. 

Praktische implicaties

  • Er is overtuigend bewijs dat influencers effectieve merkambassadeurs zijn omdat volgers hen vertrouwen en zich met hen kunnen identificeren. Het is vooral de parasociale relatie tussen influencers en volgers die hieraan bijdraagt en meer specifiek de gelijkheid die volgers ervaren met influencers en hun authenticiteit.
  • Het presenteren van influencers als ‘echte mensen’ zorgt voor authenticiteit. Het is daarom belangrijk voor merken om influencers te kiezen die overeenkomsten vertonen met de doelgroep en haalbare gezondheidsdoelen stellen.
  • Verschillende communicatiestrategieën kunnen geloofwaardigheid en identificatie met een influencer versterken, zoals het direct aanspreken van het publiek en het vertellen van intieme persoonlijke verhalen.
  • Een goed gekozen influencer maakt lastige doelgroepen bereikbaar. Belangrijke nadelen zijn de beperkte controle over de inhoud van de boodschap en het gedrag van de influencer. Met selectiecriteria, gedragsregels en concurrentieclausures zijn eventuele risico’s voor merken in te perken.
  • Influencing for the better – een raamwerk voor effectieve campagnes: Om merken die overwegen influencers in te zetten voor gezondheidspromotie houvast te bieden, presenteren we een raamwerk waarin uiteengezet wordt hoe dit succesvol te doen.

Wil je meer weten over de effectiviteit van influencer marketing om gezond gedrag te bevorderen? Of hoe influencers strategisch kunnen worden ingezet door merken om gezond gedrag succesvol te promoten? Bestel dan hieronder de publicatie 88 ‘Influencing for the better’. Nog geen begunstiger? Bekijk hier de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.