Woord van de redactie
In de derde SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2025 worden zes wetenschappelijke artikelen gepresenteerd met relevante inzichten voor merken en marketeers.
1. Concrete verwachtingen versus dromerige fantasieën in reclame
Van Margot Bouwman (Onafhankelijk Merk- en Communicatiestrateeg)
Het lijkt misschien een goed idee om consumenten een prachtige toekomst met jouw product erin voor te spiegelen, maar hoe haal je ze daadwerkelijk over de streep? In dit artikel lees je over het onderscheid tussen verwachting en fantasie in reclame en het effect op de consument.
2. Lachen als een fotomodel met kiespijn
Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)
Waar komt de strakke gezichtsuitdrukking die we van modellen vaak gewend zijn vandaan? En zijn er momenten waarop een lachje er juist wel vanaf kan? Met dit artikel krijg je meer inzicht in de relatie tussen gezichtsuitdrukking en merk, en de rol die luxe hierin speelt.
3. Ethiek komt met de jaren
Van Joost Verhoeven (Directeur van SWOCC)
Merkethiek speelt een grote rol in consumentenkeuzes. Ethisch verantwoorde branding zorgt voor vertrouwen, betrokkenheid en loyaliteit. Hoe ethisch een merk is wordt door de consument beoordeeld op basis van verschillende factoren. Hoe kun je daar als merk op inspelen?
4. Religie kan onethische aankopen niet tegenhouden; integendeel…
Van Dr. Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience, Hogeschool Utrecht)
Religie speelt een grote rol in het leven van veel mensen, en het heeft daarmee ook invloed op hun gedrag als consument. Het is denkbaar dat religie consumenten onethische merken laat vermijden, maar klopt dat wel?
5. Juist jij weet het niet
Van Remko Herremans (Brand Strategy Director, ABN AMRO)
Marketing professionals weten vaak alles over hun merk, maar de vraag is of ze ook inzicht hebben in de manier waarop de consument naar het merk kijkt. Zou het kunnen dat ze hun eigen intuïtie overschatten? Het ontnuchterende antwoord op deze vraag kun je hier lezen!
6. De groene Fintech paradox: doet groen ertoe in een snelgroeiende markt?
Van Dr. Onno Maathuis (oprichter van De Positioneerders)
Veel merken zetten tegenwoordig in op een groene merkpositionering, maar hoe effectief is een dergelijke positionering in het digitale, financiële landschap? Zijn de consumenten van fintech überhaupt bezig met duurzaamheid en zo ja, op welke manier is dit voor hen van belang?
Liever luisteren? Dat kan via Spotify:
Wil je niet achterblijven en de nieuwste inzichten over merken, marketing en communicatie ontdekken? Download dan nu de derde uitgave van de SWOCC Selectie 2025 hieronder.