rood boekje

SWOCC Selectie 2025 - 4: Merken en cultuur

Publicatiedatum: 16 | 12 | 2025
Delen:
Woord van de redactie 

In de vierde SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2025 worden vijf wetenschappelijke artikelen rondom het thema Merken en cultuur gepresenteerd met relevante inzichten voor merken en marketeers.

Merken bestaan nooit in een vacuüm. Ze worden gevormd door de cultuur binnen organisaties én door wat er in de samenleving gebeurt. Een grap die in São Paulo viral gaat, wordt in Stockholm misschien niet eens begrepen. En een boodschap die in één subcultuur als bevrijdend voelt, kan elders juist weerstand oproepen. Kortom, om effectieve merkcommunicatie vorm te geven heb je een bepaalde culturele gevoeligheid nodig. Het onderzoek in deze SWOCC Selectie gaat allemaal over die culturele context waarin we leven en werken.

1. Ik koop dit merk NOOIT MEER …. misschien dan…

Van Joost Verhoeven (Directeur van SWOCC)

Op sociale media lijken boycots en cancel culture allesverwoestend, maar in praktijk worden merken zelden écht blijvend gecanceld. Nieuw onderzoek laat zien dat snelle, oprechte en concrete acties van een merk het vertrouwen verrassend goed kunnen herstellen. Cancellen blijkt daardoor minder een eindstation en meer een proces waar merken, mits ze goed reageren, sterker uit kunnen komen.

2. Wanneer diversiteit averechts werkt 

Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)

Shea Moisture werd afgestraft voor dezelfde diversiteitsstrategie waarvoor L’Oréal werd geprezen. Waarom reageerden consumenten zo anders? Nieuw onderzoek laat zien hoe diversiteit soms averechts werkt, vooral bij merken die gemarginaliseerde groepen bedienen. De verrassende inzichten en oplossingen uit zes sterke studies laten zien hoe merken slim kunnen groeien zonder het verwijt van ‘sellout’.

3. Merken in de vuurlinie: hoe je overleeft in het tijdperk van culture wars

Van Dr. Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience, Hogeschool Utrecht)

Merken worden steeds vaker meegezogen in culture wars, waar zwijgen net zo polariserend kan zijn als spreken. Nieuw onderzoek toont hoe authentieke keuzes én sterke communities bepalen welke merken stormen doorstaan en welke kopje-onder gaan.

4. Culturele toe-eigening: als reclame een grens over gaat

Van Margot Bouwman (Onafhankelijk Merk- en Communicatiestrateeg)

Merken lopen steeds vaker tegen kritiek aan wanneer ze culturele elementen gebruiken zonder respect of begrip. Nieuw onderzoek laat zien waarom sommige groepen dat zien als eerbetoon, terwijl anderen het als uitbuiting ervaren. Deze inzichten maken duidelijk wanneer culturele inspiratie omslaat in culturele toe-eigening, en wat merken beter wél kunnen doen.

5. Bewuste Corporate Merken: het belang van maatschappelijke geloofwaardigheid

Van Dr. Onno Maathuis (oprichter van De Positioneerders)

Steeds meer organisaties streven ernaar een Conscientious Corporate Brand (CCB) te worden. Wat maakt een merk écht gewetensvol; purpose, cultuur, authenticiteit, CSR? Nieuw onderzoek onthult welke factoren daarbij centraal staan.

Liever luisteren? Dat kan via Spotify of Apple Podcast of YouTube:

 

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.