rood boekje

SWOCC Selectie 2025 - 1

Publicatiedatum: 26 | 03 | 2025
Delen:

 

Woord van de redactie 

In de eerste SWOCC Selectie kwartaaluitgave van 2025 worden vijf wetenschappelijke artikelen gepresenteerd met relevante inzichten voor merken en marketeers. Onder andere de volgende thema’s worden belicht: brand wastefulness, klantloyaliteit aan lokale merken, plagen als reclamestrategie, het claimen van meerdere productvoordelen, en de effectiviteit van internal branding. 

 

1. Weggooien is zonde, al helemaal voor merken!

Van Dr. Tijs Timmerman (Lector Marketing en Customer Experience, Hogeschool Utrecht)

In een wereld waarin duurzaamheid met de dag belangrijker wordt, zien we dat consumenten steeds kritischer beginnen te kijken naar de ecologische voetafdruk die merken achterlaten. Een van de dingen waar zij op letten, is de mate van verspilling waar merken zich schuldig aan maken. Maar hoe definiëren consumenten verspilling, en wat is de invloed hiervan op merkperceptie en consumentengedrag?

 

2. ‘Ons’ Bier 

Van Dr. Joost Verhoeven (Directeur van SWOCC)

Lokale merken zijn meer dan zomaar een merk: ze hebben een sociaal-culturele betekenis die verbonden is met hun regio, en consumenten zien het als een verlengstuk van hun eigen identiteit of die van hun gemeenschap. Maar wat gebeurt er als zo’n geografisch gebonden merk ineens wordt overgenomen door een grote internationale partij?

 

3. Plagen is zoentjes vragen. En ook krijgen! 

Van Bart Soels (Research Director bij Soelaas Data & Analyse)

Veel merken maken gebruik van humor om een band met de consument op te bouwen, maar wat als die humor ten koste van de consument gaat? Plagen kan een interessante reclamestrategie zijn, al zijn niet alle soorten plagerijen even effectief. In dit artikel lees je meer over hoe je als merk de consument voor je kunt winnen, juist door hem op speelse wijze te bespotten.

 

4. Hebben meerdere voordelen een nadeel? 

Van Remko Herremans (Brand Strategy Director, ABN AMRO) 

Het lijkt misschien aantrekkelijk om zoveel mogelijk productvoordelen te claimen, maar is het ook écht zo dat meer altijd beter is? En hoe zit het met merken die er juist bewust voor kiezen in te zetten op een enkel productvoordeel, is het wel nodig om zo bescheiden te zijn? Lees in dit stuk hoe je voordeelclaims het meest effectief kunt inzetten voor jouw merk.

 

5. Een verrassende kijk op internal branding 

Van Margot Bouwman (Onafhankelijk Merk- en Communicatiestrateeg)

Binnen veel organisaties heerst nog steeds het idee dat van medewerkers ‘medeMERKers’ moeten worden gemaakt. Ze worden helemaal ondergedompeld in het merk, en er wordt verwacht dat ze er actief betrokken bij zijn. Maar is het mogelijk dat dit idee zo ondertussen achterhaald is? Kunnen medewerkers de merkwaarde en de merkbelofte van een organisatie ook uitdragen zonder deze geïnternaliseerd te hebben?

 

Wil je niet achterblijven en de nieuwste inzichten over merken, marketing en communicatie ontdekken? Download dan nu de eerste uitgave van de SWOCC Selectie 2025 hieronder.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.