In de nieuwste editie van MarketingTribune (Nr. 01, januari 2025) gaat SWOCC-directeur Joost Verhoeven in gesprek met SWOCC-beschermvrouwe Mary Hoogerbrugge over de toekomst van wetenschappelijk merkonderzoek en de rol van SWOCC in het slaan van bruggen tussen wetenschap en praktijk. Dit inspirerende interview, afgenomen door journalist Peter van Woensel Kooy, biedt een diepgaande kijk op de uitdagingen en kansen binnen het vakgebied.
Een sterke basis in een veranderend landschap
Sinds zijn aantreden als directeur van SWOCC in september 2024 heeft Joost Verhoeven zich toegelegd op het versterken van de kernmissie van de stichting: het vertalen van wetenschappelijke inzichten naar praktische toepassingen voor merk- en communicatieprofessionals. In het interview benadrukt hij hoe SWOCC waarde toevoegt door betrouwbare, grondige en onafhankelijke kennis te bieden in een veld dat vaak wordt gedreven door trends en hypes.
Hoogerbrugge onderschrijft deze visie, ze wijst op het belang van fundamenteel merkonderzoek en waarom SWOCC publicaties en events van onschatbare waarde voor professionals kunnen zijn: “De kracht van SWOCC is dat we niet achter alle hypes aanlopen, want marketing en merkenbouwen is een vakgebied vol hypes en trends. Je kunt achter elke hype aan rennen en zeggen dat dit de trend van morgen is, terwijl het natuurlijk veel meer gaat over die lijnen die daaronder liggen, om die te duiden en dat kun je vanuit SWOCC heel goed doen.”
Bruggen bouwen tussen wetenschap en praktijk
Verhoeven en Hoogerbrugge bespreken ook de uitdagingen bij het verbinden van wetenschappers en merkprofessionals. SWOCC blijft hierin een voortrekkersrol spelen door niet alleen wetenschappelijke inzichten toegankelijk te maken, maar ook door wetenschappers te stimuleren om relevanter onderzoek te doen. “Daarvoor is het nodig dat we veel meer in gesprek gaan, dat wetenschappers en professionals elkaar bevragen en elkaar aanvullen, elkaar nuanceren. Ik denk dat we daarmee niet alleen de praktijk helpen om te professionaliseren, maar ook de wetenschap helpen om relevanter te zijn,” benadrukt Verhoeven. Initiatieven zoals de geplande ‘In Gesprek’-briefwisselingen op de SWOCC-website moeten hieraan bijdragen. Het vraagt van zowel professionals als wetenschappers tijd en moeite om naar elkaar te luisteren, en om vooroordelen opzij te zetten.
Lees het volledige interview
Het volledige interview biedt nog veel meer interessante inzichten en inspiratie voor merkprofessionals en wetenschappers. Download hier de PDF van het artikel uit de nieuwste editie van MarketingTribune en ontdek hoe SWOCC blijft werken aan de toekomst van merkonderzoek.
Meer weten over SWOCC en onze initiatieven? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief onderaan en volg SWOCC op LinkedIn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in wetenschappelijk merkonderzoek!