Joost Verhoeven wordt per 1 oktober de nieuwe directeur van SWOCC. Sinds het vertrek van Lotte Willemsen op 1 september heeft hij alle taken van directeur waargenomen.
Ontmoet Joost
“Ik ben enorm blij en vereerd dat ik leiding mag gaan geven aan SWOCC.
Sinds 2012 ben ik in allerlei rollen verbonden geweest aan SWOCC. Ik heb verschillende onderzoeksprojecten gedaan voor SWOCC en schreef verschillende publicaties over internal branding en de rol van medewerkers in merkcommunicatie. Sinds 2021 ben ik actief in het bestuur en sinds 2022 ben ik daar voorzitter van.
Ik heb bij SWOCC kunnen ervaren wat de waarde is van de kruisbestuiving tussen wetenschap en praktijk. SWOCC nodigt merkprofessionals uit om hun veronderstellingen over merken en consumenten kritisch tegen het licht te houden. Tegelijkertijd stimuleert SWOCC wetenschappers om beter na te denken over de praktische relevantie van hun onderzoek en meer impact te maken door hun onderzoeksbevindingen toegankelijker te maken voor een breder publiek.
Het slaan van deze bruggen tussen wetenschap en praktijk is niet altijd gemakkelijk. Het vraagt van zowel professionals als wetenschappers tijd en moeite om te luisteren, vooroordelen opzij te zetten en het jargon van de ander te begrijpen. Ik heb zelf ervaren dat het de moeite waard is. Wetenschappelijk onderzoek krijgt namelijk pas betekenis als je de aansluiting met de praktijk maakt.
SWOCC is sterker en relevanter dan ooit. Als bestuursvoorzitter heb ik van dichtbij gezien hoe Lotte de afgelopen jaren de organisatie heeft geprofessionaliseerd. Ik zet die lijn door. Met Anna, Fairouz, Laurent, Tasha en Valentina is het bureau bemand door zeer getalenteerde en enthousiaste krachten. We zijn trots op de betrokkenheid van bestuursleden, raad van toezicht, en de SWOCC Selectie-redactie. De komende jaren gaan we bij SWOCC verder onderzoeken welke trends er op ons af komen en hoe wetenschappelijk onderzoek helpt om om te gaan met de kansen en bedreigingen van dergelijke ontwikkelingen. We zullen ook aandacht blijven besteden aan de meer traditionele onderwerpen waar SWOCC groot mee is geworden zoals reclame-effectiviteit, merkportfolio’s, modellen en methoden.
De functie bij SWOCC zal ik combineren met mijn baan als universitair docent medewerkerscommunicatie bij de afdeling Communicatie en Cognitie van Tilburg University. Ik kijk ernaar uit om samen met iedereen die bij SWOCC betrokken is bruggen te blijven slaan tussen wetenschap en praktijk. Er is immers niets zo leuk als leren van mensen met een andere bloedgroep.”
Dr. Joost Verhoeven is Assistant Professor aan de Universiteit Tilburg, bij de afdeling Communicatie en Cognitie van Tilburg University. Joost is in 2021 toegetreden tot het bestuur van SWOCC en was van 2022 tot september 2024 voorzitter van het bestuur. Joost promoveerde in 2010 aan de Universiteit Twente op een proefschrift over servicemarketing en in 2012 verscheen van zijn hand SWOCC-publicatie 60 over medewerkers als merkambassadeurs op sociale media. In 2013 schreef hij samen met Claartje ter Hoeven SWOCC-publicatie 64 over de relatie tussen merk- en werkwaarden. Vervolgens verscheen in 2019 SWOCC-publicatie 78 Hoe Medewerkers Merken Maken, en in 2022 SWOCC-publicatie 86 Medewerkers als Merkdragers.