rood boekje

Medewerkers als Merkdragers

Publicatiedatum: 14 | 12 | 2022
Delen:
Publicatie nummer:86
Publicatie auteur(s):Joost Verhoeven

 

Betrokken medewerkers en een sterke merkcultuur zijn onmisbaar voor het opbouwen van een authentiek merk en het waarmaken van de merkbelofte. Echter, het gedrag van medewerkers laat zich niet zomaar controleren: medewerkers zijn vaak niet eens zichtbaar voor merkmanagers en hebben een zekere mate van autonomie. Intern merkmanagement is gericht op het creëren van een werkomgeving die de merkbetrokkenheid stimuleert en medewerkers activeert.

In deze publicatie bespreken we de bijdrage van medewerkers aan het merk. Op basis van managementboeken over intern merkmanagement en wetenschappelijke literatuur over merken en arbeids- en organisatiepsychologie, legt deze publicatie uit hoe merkbetrokkenheid medewerkers motiveert, hoe je een intern merkbeleid kan ontwikkelen, en welke middelen je kan inzetten om medewerkers te activeren.

Praktische implicaties

  • Inside-out branding (‘binnen beginnen’) betekent niet dat je je merk eerst intern gaat uitdragen, maar vooral dat de ontwikkeling van een merk begint door binnen in de organisatie te onderzoeken waar de kracht van je medewerkers zit.
  • Het gaat er meer om dat medewerkers het merk bewegen dan vice versa.
  • In alle fasen van de employee journey (werving & selectie, onboarding, reguliere werkfase & offboarding) dient de medewerker te worden ondergedompeld in een werkomgeving die consistent is met de merkwaarden.
  • Medewerkers versterken het merk niet alleen door het te promoten, maar ook door het te bevragen, door te improviseren, door kennis te delen, en door relaties te onderhouden.

Wil je meer weten over de effectiviteit en werking van merkbeleid? Of hoe je alignment tussen organisatie/medewerkers en een merk creëert? Bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Bekijk hier de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.