nieuws item

Nieuwe namen in het SWOCC bestuur

Publicatiedatum: 27 | 09 | 2021
Delen:

Amsterdam, 27 september 2021 – Het bestuur van SWOCC wordt verrijkt met twee nieuwe namen: Joost Verhoeven (Universiteit Tilburg) en Klaas Weima (Energize) hebben zich deze zomer aangesloten bij het SWOCC bestuur.

Joost Verhoeven is Assistant Professor aan de Universiteit Tilburg aan de afdeling Communication and Cognition. Joost publiceerde verschillende SWOCC-publicaties in het verleden, namelijk publicatie 60 over medewerkers als merkambassadeurs op sociale media, publicatie 64 over de relatie tussen merk- en werkwaarden en publicatie 78 ‘Hoe Medewerkers Merken Maken’.

Klaas Weima is Founder en Managing Director bij Energize en CMOtalk. Ook Klaas was al bekend bij SWOCC. SWOCC organiseerde in 2020 samen met Klaas de online masterclass Verdiende Aandacht. We spraken beide nieuwkomers in een kort interview.

Klaas Weima (Energize)

Klaas WeimaWaarom wil jij je inzetten voor SWOCC?
“SWOCC is het enige kennisinstituut in Nederland dat zich sinds haar oprichting inzet om de wetenschap en communicatiepraktijk dichterbij te brengen. Juist in deze tijd – waarin hypes, trends en technologie zich in hoog tempo opvolgen – heeft ons vakgebied meer dan ooit reflectie en een gedegen wetenschappelijk fundament nodig. Het is een eer om een bescheiden bijdrage te leveren aan de nalatenschap van oprichter Giep Franzen.”

Wat kun jij zelf als bijdrage leveren voor SWOCC?
“Ik heb altijd een grote voorliefde gehad voor de wetenschap. Mijn vader was doctor en universitair docent en zelf stond ik ooit dicht bij de keuze om te promoveren. Toch koos ik voor de praktijk en het ondernemerschap. Daarnaast heeft Energize als onderzoekspartner veel verschillende studies ondersteund en geïnitieerd. Die liefde voor science is altijd gebleven. Met mijn netwerk, ondernemende visie op marketingcommunicatie en energie wil ik graag samen met de andere bestuursleden SWOCC een stap verder helpen.”

Welke uitdaging zie jij voor SWOCC?
“SWOCC is een bescheiden organisatie, terwijl we grootste dingen doen. SWOCC heeft zoveel waardevolle content waar nog (te) weinig vakmensen kennis van nemen. Deze content mag op een meer eigentijdse en toegankelijke manier worden geëtaleerd. Zodat nog meer professionals de vruchten kunnen plukken van alle kennis die voorhanden is en de komende studies die op de rol staan. SWOCC mag dus vaker een podium plek claimen, dat verdient de organisatie, het vak en de wetenschap.”

Waar moet SWOCC over 5 jaar staan?
“De SWOCC organisatie moet staan als een huis, met een stevig fundament van grote adverteerders en bureaus niet alleen als begunstigers, maar als fans. Met minimaal elk kwartaal een gedegen, gepubliceerde studie. Ik zou het geweldig vinden als SWOCC ook binnen Europa als gerenommeerd kennisinstituut wordt gezien. En als ik dan toch mag dromen, zou het fantastisch zijn als SWOCC onderdeel wordt van het executive MBA van top universiteiten als IMD, Insead en London Business School.”

Joost Verhoeven (Universiteit Tilburg)

Joost Verhoeven SWOCCWaarom wil jij je inzetten voor SWOCC?
“SWOCC is een unieke gemeenschap: echt one-of-a-kind. Ik heb in de afgelopen jaren keer op keer ervaren hoe waardevol het is wanneer professionals, academici, en iedereen die daar tussenin zit, samen van gedachten wisselen over merken. Het is een gemeenschap die energie geeft en ook steeds nieuwe invalshoeken vindt op ‘het merk’.

Wat kun jij zelf als bijdrage leveren voor SWOCC?
“Mijn expertise ligt vooral op het gebied van medewerkerscommunicatie en organisatiewetenschap. In een tijd waarin authenticiteit en betekenisgeving aan belang wint, vind ik het belangrijk om de mensen achter het merk te blijven bestuderen, net als de menselijke drijfveren van consumenten. Daarom vind ik het belangrijk om inzichten uit de psychologie en de organisatiewetenschappen te blijven gebruiken.”

Welke uitdaging zie jij voor SWOCC?
“Er zijn tegenwoordig natuurlijk ontzettend veel manieren om kennis op te doen over merken. SWOCC moet duidelijk blijven maken wat de blijvende meerwaarde is van het begunstigerschap. In de Coronatijd heeft SWOCC bewezen ook zonder fysieke ontmoetingen meerwaarde te leveren. In de toekomst zal SWOCC moeten laten zien dat we begunstigers via een rijk palet aan kanalen kunnen bedienen. Naast onze kennisbank en Modellenbank bieden we fysieke en digitale bijeenkomsten, maar bijvoorbeeld ook de SWOCC-podcast waarin we onze onderzoeken bespreken.”

Waar moet SWOCC over 5 jaar staan?
“Over 5 jaar moet SWOCC een vitale gemeenschap zijn waar verschillende soorten merkprofessionals zich thuis voelen en geprikkeld worden.”

 

Peeter Verlegh en Willem Jan Lems treden af als bestuurslid
Joost Verhoeven en Klaas Weima vervangen Peeter Verlegh (VU) en Willem Jan Lems (Blendle), die eerder dit jaar uit het SWOCC bestuur zijn getreden. Naast Joost Verhoeven en Klaas Weima bestaat het SWOCC bestuur verder uit Mary Hoogerbrugge, Martin Kersbergen, Marjolijn Antheunis, Esther Overmars en Andy Santegoeds.

Meer informatie over de bestuursleden van SWOCC is hier te vinden.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.