Amsterdam, oktober 2024 – De Raad van Advies van SWOCC is dit jaar verrijkt met vier nieuwe namen, waaronder Fiona Cordes (Hogeschool van Amsterdam), Manon Bode (RAUWcc), Mara Janssen (Dentsu Creative) en Remko Herremans (ABN AMRO). We vroegen hen zichzelf en hun visies voor SWOCC kort voor te stellen door middel van een mini-interview. Maak alvast kennis met Fiona, een van de nieuwe RvA leden van SWOCC!
Fiona Cordes (Hogeschool van Amsterdam)
Fiona, merkstrateeg met 24 jaar ervaring in de media/marketing, richt zich nu op het motiveren en inspireren van studenten door als docent en module coördinator praktijkgerichte kennis te delen. Na een succesvolle carrière bij merken zoals Donald Duck, Sky Radio en Allerhande, koos ze vijf jaar geleden voor het onderwijs om vooral een brug te slaan tussen theorie en praktijk. Naast haar werk is ze een actieve sporter, foodie en verbinder, die geniet van nieuwe uitdagingen en avontuur.
Wat inspireerde je om een rol in de Raad van Advies van SWOCC te aanvaarden, en wat hoop je in deze rol te bereiken?
“Ik ben van oorsprong een rasechte merkstrateeg en verbinder en ben nu sinds 4 jaar werkzaam bij HvA, waar we samenwerken met SWOCC en sowieso in elke module een beroepsvraagstuk centraal staat.
Mijn team valt binnen het marketing communicatie/branding leerpad en ik ben coördinator van de module Storytelling: merkverhalen met impact, waarin ik meer dan gemiddeld samenwerk met grote merken (NS, Rijksmuseum, Hallmark, WE Fashion) en ook veel buiten naar binnen haal en andersom. Onderzoek en praktijk staan centraal binnen al onze modules, hetgeen ook belangrijke pijlers van het SWOCC zijn.
Ik hoop de ideale verbinding te kunnen zijn tussen het HBO (onze opleiding specifiek) en het SWOCC (en diens partners), zodat het onderwijs kwalitatief beter wordt, studenten nog beter klaargestoomd worden voor de praktijk en we allemaal van elkaar kunnen leren. Ik wil graag buiten naar binnen halen hier op de HvA, zowel qua onderzoek als netwerk en merken, maar ook binnen naar buiten krijgen, oftewel goede opgeleide studenten in het werkveld krijgen en ook onderwijskundigen koppelen aan SWOCC en diens partners. Win-win-win dus… 😉”
Welke trends en ontwikkelingen zie je momenteel als de grootste uitdagingen voor de communicatiebranche, en hoe denk je dat SWOCC hierop kan inspelen?
“Pff, dat zijn er best wel wat. Ik focus me op 2 grote uitdagingen:
- Opkomst van AI: AI speelt steeds grotere rol in de marcommunicatie branche, vraag is hoe integreer je dit op effectieve, doch humane manier in de communicatie, dus zonder de menselijke factor uit het oog te verliezen. SWOCC kan onderzoek (blijven) doen (en ook bijeenkomsten organiseren) naar effectiviteit van communicatie gebaseerd op AI en de gevolgen hiervan op merken, merkcommunicatie en –perceptie. Maar ook naar de ethische gevolgen van AI in marketingcommunicatie.
- Duurzaamheid, maatschappelijke polariteit en verantwoorde communicatie: duurzaamheid betrekt een zeer grote rol in deze maatschappij en dus in marketingcommunicatie; het is niet de vraag OF je er wat mee doet, maar meer waarom, wanneer en vooral ook hoe. De consument verwachten niet allen communicatie hierover, maar ook actie! Waarbij je moet waken voor greenwashing. Daarnaast hangen merken steeds vaker/meer in spagaat tussen enerzijds purpose vs profit, anderzijds tussen maatschappelijke betrokkenheid vs opportunistisch overkomen in de doelgroep. SWOCC kan dit als pijler onderzoeken en benadrukken hoe merken juist effectief kunnen blijven communiceren in tijden van crisis en maatschappelijke onrust, om daarna de inzichten te delen met merken, wat kan dienen voor herpositioneringen…”
Hoe zie je de samenwerking tussen de academische wereld en de praktijk van communicatie verder ontwikkelen in de komende jaren?
“De samenwerking zal de komende jaren groeien en bloeien, omdat er meer behoefte is aan innovatie, bewijsvoering en dat gekoppeld aan de hedendaagse, complexe communicatie uitdagingen (zie hierboven). Denk aan co-creatie van onderzoek en praktische toepassingen, interdisciplinaire samenwerkingen, academici (docenten/studenten) als kennispartners, digitalisering binnen het onderwijs etc.
Gaat dus om goede, effectieve relatie, waarbij wetenschap en praktijk elkaar helpen en versterken. Wetenschap biedt inzicht, praktijk biedt het umfeld en de mogelijkheid om te testen. SWOCC zal het instituut zijn om deze 2 velden te verbinden en te faciliteren.”
Wat is volgens jou een onderbelicht thema binnen communicatie dat meer aandacht verdient, zowel in onderzoek als in de praktijk?
“Waar we hier op de HvA veelal mee geconfronteerd worden, maar waar weinig over gepraat wordt (taboe), is mentale gezondheid onder de mens, nadruk op jongeren.
Er is wel meer aandacht, maar in de communicatie branche wordt hier te weinig aandacht aan gegeven. Hoe kunnen merken verantwoord (en effectief) communiceren over dit kwetsbare onderwerp.
Het is een maatschappelijke uitdaging, en merken moeten hier beter op inspelen. Dit thema verdient meer aandacht.”
Op welke manier denk je dat de opkomst van nieuwe technologieën zoals AI en big data de communicatiepraktijk zal veranderen, en wat kan SWOCC doen om hierop voorbereid te zijn?
“Dit zal de communicatiebranche drastisch veranderen door meer personalisatie, snellere data gedreven beslissingen mogelijk te maken, en automatisering van bv contentcreatie en klantenservice (zoals chatbots) te introduceren. Dit leidt tot meer gerichte en efficiënte communicatie, maar brengt ook uitdagingen met zich mee op het gebied van privacy en ethiek.
SWOCC kan oa onderzoek faciliteren naar de impact van AI en big data op consumentengedrag, privacy, en de effectiviteit van gepersonaliseerde communicatie, richtlijnen ontwikkelen voor ethisch gebruik van deze technologieën, zodat merken meer verantwoord met data omgaan en ook workshops en seminars organiseren om professionals te trainen in het gebruik van AI en big data.”
Fiona Cordes en de andere nieuwe RvA leden vervangen Mariëtte Harbers (NS), Rob Revet (Mark Stronger), Joost Augusteijn (Gemeente Utrecht), Tijs Timmerman (Hogeschool Utrecht), Jasper Bronner en Natasja van Eijsden die eerder dit jaar uit het SWOCC RvA zijn getreden. Naast Fiona, Manon, Mara en Remko, bestaat het SWOCC RvA uit Daan de Raaf, Margot Bouwman, Jari Kloppenburg, Jori van den Spijker, Stefan Bothoff, Arnoud van Huffelen, Timon Damen en Frank Peters.
Meer informatie over Fiona Cordes en de RvA-leden van SWOCC is hier te vinden.