Fiona Cordes is merkstrateeg met 24 jaar ervaring in media/marketing en maakt sinds 2024 deel uit van de Raad van Advies van SWOCC.
Ze richt zich nu op het motiveren en inspireren van studenten door als docent en module coördinator praktijkgerichte kennis te delen. Na een succesvolle carrière bij merken zoals Donald Duck, Sky Radio en Allerhande, koos ze vijf jaar geleden voor het onderwijs om vooral een brug te slaan tussen theorie en praktijk. Naast haar werk is ze een actieve sporter, foodie en verbinder, die geniet van nieuwe uitdagingen en avontuur.
Na haar studie Economie met een specialisatie in MarketingCommunicatie aan de Universiteit Maastricht begon Fiona Cordes aan een rijke carrière van 24 jaar in de marketing & mediawereld. Ze werkte voor bekende merken zoals Donald Duck, Tina (Sanoma), Sky Radio, 24Kitchen, KWF en Allerhande (MPG). In haar rol als merkstrateeg, concepter en marketingcommunicatie manager probeerde ze altijd verder te kijken dan de standaard methodes, door creatievere vormen van branding in te zetten en doelgroepen op een andere, vernieuwende manier te bereiken. Fiona stond bekend om haar out-of-the-box denken en haar drive om grenzen op te zoeken, met een focus op het creatief laden van merken.
Vijf jaar geleden besloot Fiona het roer om te gooien. Na 24 jaar strategisch merkmanagement, voelde ze dat het tijd was voor verandering. Ze wilde “meer” doen en besloot zich te richten op iets wat haar nog meer voldoening zou geven: het inspireren en motiveren van studenten. Door haar ruime ervaring wilde ze een brug slaan tussen theorie en praktijk, zeker op een moment dat het onderwijs op het punt stond te veranderen naar nog meer praktijkgericht leren, middels nieuw stone onderwijs met echte beroepsvraagstukken als centraal onderwerp. Fiona vindt het van cruciaal belang om het gat tussen afgestudeerden en de praktijk te verkleinen, vooral op HBO-niveau, waar dit vaak toch een uitdaging blijkt.
Naast haar carrière is Fiona altijd een actief en ondernemend persoon gebleven. Ze speelt nog altijd volleybal op 3e divisieniveau, doet aan bootcamp en hardlopen. Als foodie kookt ze niet alleen graag thuis, maar kookt ze ook commercieel voor gezinnen en is altijd op zoek naar nieuwe restaurants. Fiona is daarnaast een rasechte verbinder en doet ook freelance recruitment klussen voor vrienden en kennissen.
Fiona is iemand die houdt van uitdagingen en geeft niet op als ze een “nee” krijgt, maar juist harder gaat rennen om die nee om te zetten in een “ja”. In haar vrije tijd geniet ze, naast het sporten en eten, van wandelen met haar hond, en binnenkort staat er een groot avontuur op haar planning: een zesdaagse wandeltocht langs een deel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Voor Fiona is het leven één grote uitdaging, en ze omarmt het volledig.