Evenement

SWOCC event: Brandr - de kroniek van een merk

Publicatiedatum: 18 | 01 | 2022
Delen:
  • Datum:30 juni 2022
  • Tijd:14:00 - 18:00 uur

Op donderdag 30 juni 2022 vindt het SWOCC event ‘Brandr: de kroniek van een merk’ plaats op de UvA Roeterseiland campus (de Brug) in Amsterdam. Tijdens deze enerverende middag wordt je bijgepraat over de toekomst van het merk met de merkdenkers van nu.

We staan stil bij het laatste werk van onze oprichter Giep Franzen: Brandr. De ontwikkeling van merken heeft Giep tot op de laatste dagen van zijn leven beziggehouden. Zijn laatste teksten zijn door MarketingTribune gepubliceerd in 19 afzonderlijke columns. Het werk van Giep was echter nog niet klaar. SWOCC heeft daarom de teksten gebundeld uitgeven, aangevuld met de visies van merkprofessionals van nu. Tijdens dit event geven de merkdenkers van nu verschillende inspirerende presentaties over actuele onderwerpen zoals:  

Hiernaast wordt de tijdens dit SWOCC event de publicatie Brandr gelanceerd waarin Giep Franzen ons meeneemt op een reis langs merken in de vroege oudheid tot merken tijdens de industriële revolutie. Giep gaat onder andere in op het ontstaan van reclame en reclamebureaus, de introductie van de merkenwet, theorieën van reclamewerking, positionering en het begin van merkmanagement.

In Brandr heeft Giep enkele open einden nagelaten waarop een aantal merkprofessionals in deze SWOCC-publicatie voortborduren. Deze merkprofessionals, allen op hun eigen wijze geïnspireerd door Giep, geven hun visie op het merkdenken anno nu. Zo leggen we in deze publicatie de verbinding met het verleden en vandaag.

Zien we jou bij “Brandr – de kroniek van een merk” op donderdag 30 juni 2022? Log dan eerst in met jouw begunstigersaccount en meld je hieronder aan. Nog geen begunstiger? Ter ere van Giep Franzen willen wij zijn werk voor een breed publiek toegankelijk maken. Wij verwelkomen dus ook inschrijvingen als je (nog) geen begunstiger bent.

Programma

14.00 – 14.30 uur: Inloop 

14.30 – 14.45 uur: Welkom (Edith Smit)

14.45 – 15.05 uur: Lotte Willemsen (Het merk als Mens)
Merken kunnen gezien worden als doelgroepbedienende machines maar ook als levende organismen met een menselijke ziel. Wat is er voor nodig om merken te beschouwen als menselijke zielen waarmee consumenten zich willen verbinden, nu en in een toekomst die steeds meer digitaliseert? Lotte Willemsen laat, op basis van onderzoek, zien dat we anders moeten gaan denken over de eigenschappen die van een merk een mens maken. 

15.05 – 15.25 uur: Onno Maathuis (Merkportfoliostrategieën)
Veel organisaties hebben niet één merk, maar een portfolio van merken op organisatie- en productniveau. Onno Maathuis gaat in op de belangrijkste uitgangspunten én valkuilen bij het (her-)inrichten ven een optimale merkportfolio. Hij kijkt daarbij zowel naar het marktperspectief, waarbij zaken als segmentatie, innovatie en relevantie spelen; als naar het organisatieperspectief, waar het gaat om eigenaarschap en identificatie van medewerkers en management. 

15.25 – 15.45 uur: Margot Bouwman (Brand Foundations)
Margot Bouwman vertelt over het belang van de ‘brand foundation’. Het vastleggen van het fundament waarop het merk wordt gebouwd. In een model. Geïnspireerd door het gedachtegoed van Giep Franzen presenteert ze twee nieuwe modellen die meteen toegepast kunnen worden in de praktijk.

15.45 – 16.00 uur: Pauze

16.00 – 16.20 uur: Tijs Timmerman (Merkenbouwen voor de lange termijn)
Het merk als mentaal construct in het geheugen van consumenten is een belangrijk uitgangspunt in het werk van Giep. En zoals elk mentaal construct wordt het sterker door het continue versterken van kenmerkende associaties, consistent over tijd. Tijs Timmerman gaat in op een aantal kritische aspecten binnen marketingstrategie, planning en personeel die een rol spelen bij het bouwen en onderhouden van dit construct. 

16.20 – 16.40 uur: Marvin Jacobs (Airborne) – Podcast Giep Franzen (Airborne Original)
We gaan met Marvin Jacobs in gesprek over de podcast GIEP; het verhaal over één van de meest invloedrijke reclamemakers die ons land ooit heeft gekend, maar ook een verhaal over hoe in na-oorlogs Nederland een totaal nieuwe industrie ontstaat.  

16.40 – 17.00 uur: Yvette Belt-Beekman (Het gedachtegoed van Giep Franzen binnen KPN)
Yvette Belt Beekman, VP Brand, Marketing Communicatie & Sponsorships bij KPN zet uiteen hoe Giep haar passie voor het bouwen aan succesvolle merken heeft aangewakkerd en de liefde voor merken en het vak heeft bijgebracht. Hoe zorg je ervoor dat je collega’s net zo band minded worden en zich inzetten om van KPN een succesvol merk te maken? 

17.00 – 17.20 uur: Daan Muntinga (Toekomst van het merk)
Is er een toekomst voor merken? En zo ja, hoe ziet die toekomst eruit? Om daar een (per definitie onvolledig) antwoord op te geven kijkt Daan Muntinga terug en vooruit aan de hand van Giep’s werk. 

Inschrijving SWOCC event: Brandr

  • Vul onderstaande gegevens in en wij houden je op de hoogte van je inschrijving.

Sprekers

Edith Smit
Edith is werkzaam als hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisme Media & Reclame. Zij was acht jaar directeur van SWOCC en vervolgens meer dan acht jaar voorzitter van het bestuur.

Lotte Willemsen
Lotte is lector Communication in the Networked Society aan de Hogeschool Rotterdam.

Onno Maathuis
Onno is gespecialiseerd in positionering en merkportfolio. Hij werkte de afgelopen jaren o.a. voor ASML, Nederlandse Loterij, Hanzesteden, Eneco, Eredivisie en NN.

Margot Bouwman
Margot is onafhankelijk merk- en communicatiestrateeg. Ze doceert regelmatig over merken en communicatie aan diverse opleidingen.

Tijs Timmerman
Tijs is lector Marketing en Customer Experience aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt hij als Brand Strategy Consultant.

Marvin Jacobs
Marvin is Creative Director van Airborne, de podcast-specialist in Nederland, en geeft merken zo hun eigen geluid.

Yvette Belt-Beekman
Yvette werkt bij KPN op het gebied van VP Brand, Marketing Communicatie & Sponsorships.

Daan Muntinga
Daan, voormalig universitair docent marketingcommunicatie aan de Universiteit van Amsterdam, is momenteel werkzaam als senior strategist bij TBWA/Neboko.

Locatie

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.