Column

Margot Bouwman30 juni 2017

Journey Kaagman

Column Margot Bouwman

Margot Bouwman

We weten inmiddels uit allerlei onderzoeken dat mensen minder met marketingcommunicatie bezig zijn dan reclamemakers en marketeers weleens denken. Mensen verwerken marketingcommunicatie in een soort stand-by modus. Ze kijken wat, liken wat, delen wat. Ze doen dat alles zonder er al te veel bij op te letten. Er is zelfs een onderzoek beschikbaar waarin wordt bewezen dat mensen die marketingcommunicatie verwerken een lagere hersenactiviteit vertonen dan mensen die slapen. Maar hoe zit het dan met de hype van precisiemarketing en onze focus op de customer journey? Komen al die perfect gefinetunede boodschappen eigenlijk wel aan in dat rustende ongeïnteresseerde brein?

Lees verder

Andy Santegoeds31 mei 2017

Van beeld zonder geluid naar geluid zonder beeld

Column Andy Santegoeds

Andy Santegoeds 2016zw

Visuele communicatie lijkt de online kanalen te dicteren. Dankzij sneller en goedkoper Internet en de hoge smartphone penetratie is het delen video’s een trend geworden. Steeds meer individuen en ook merken delen online video’s. Deze trend wordt nog verder aangezwengeld door social media en apps met een live-streaming functionaliteit, die het delen van in-the-moment content mogelijk maken.

Lees verder

Joost Augusteijn20 april 2017

Corporate branding & b2b-branding: maak het onzichtbare zichtbaar

Column Joost Augusteijn

Joost Augusteijn 2014x

Zouden we niet allemaal een Victor Mids van het programma Mindf*ck willen zijn? Zodat we onze merken opeens zichtbaar en relevant kunnen maken voor onze doelgroep? Voor consumentenmerken is dit al lastig, maar voor corporate merken is het nog lastiger. Een holding is al gauw een hol ding. Hoe maak je iets zichtbaar en relevant dat een consument niet direct kan kopen? Lees verder

Lucas Hulsebos16 februari 2017

Factcheckers en Storytelling

Column Lucas Hulsebos

Lucas Hulsebos-zw

Na nog maar nauwelijks bekomen te zijn van de Brexit en de veelbesproken zegetocht van Donald Trump, zijn we ons nu aan het opmaken voor de verkiezingen in Nederland. Tijdens dergelijke momenten valt mij de rol van zogenaamde factcheckers steeds meer op. Via www.factcheck.org kan ik precies volgen of iets dat gezegd wordt door een Amerikaanse politicus ook wel écht waar is. Lees verder

Daan de Raaf19 januari 2017

Over millennials en het misbruik, gebruik en ontbreken van wetenschappelijke onderbouwing

Column Daan de Raaf

Daan_de_Raaf

Veel van de lezers zullen het filmpje van Simon Sinek over de Millennials en hun werkhouding aan het eind van vorig jaar wel gezien hebben op social media. Als dat nog niet het geval is, het is een aanrader. Dat hij iets heeft geraakt bij de mensen mag duidelijk zijn. De video werd heel veel gedeeld en was onderwerp van gesprek bij het koffieapparaat. Het lijkt de jongere generatie goed te typeren en de uitdagingen goed te omschrijven. Simon Sinek brengt het heel stellig en feitelijk. Hij is een geweldige presentator. Het is een feest om naar te kijken en je bent geneigd om te denken: ja, dat herken ik. Lees verder

Guda van Noort15 december 2016

Context: het gevecht om de troon

Column Guda van Noort

Guda van Noort-zw1

Vanuit de customer-centric view op adverteren proberen we eenduidig en op relevante wijze met consumenten te communiceren over alle touchpoints heen. In een vloeibare beweging proberen we de consument de reis langs alle media te laten maken. De winkelier van nu brengt online en offline samen en laat ze naadloos op elkaar aansluiten. Om dit te bereiken, wordt de inhoud van de communicatie zo veel als mogelijk afgestemd op de ontvanger. Lees verder

Frank Peters17 november 2016

Hoop is geen crisisstrategie voor merken

Column Frank Peters

Frank Peters

Merken en hun ‘eigenaren’ worden vandaag de dag niet uitsluitend meer beoordeeld op de successen behaald in het verleden. De omgeving kijkt naar vandaag en zij heeft de macht en de tools om merkreputaties snel onder druk te zetten. De reputatie komt te voet en gaat per Twitter. Bovendien is maatschappelijke druk eenvoudig te organiseren. Zo eenvoudig zelfs dat een zeer kleine groep gelijkgerichte twitteraars elk merk op de knieën kan krijgen. Kortom, het is nu elke dag judgement day. Lees verder

Jasper Bronner22 september 2016

Persoonlijke marketing – van droom naar werkelijkheid?

Column Jasper Bronner

Jasper Bronner

Er wordt vaak geroepen dat persoonlijke marketing de ultieme droom van marketeers is. Niet vreemd aangezien marketing altijd heeft gedraaid om het communiceren van de juiste boodschap, naar de juiste doelgroep op het juiste moment. En met een berg aan data voor onze voeten lijkt de tijd rijp om een droom in vervulling te laten gaan. Of is dit toch makkelijker gezegd dan gedaan? Lees verder