Column

Frank Peters25 november 2017

Crisiscommunicatie voorkomen? Ga de dialoog aan met de omgeving!

Frank Peters

Frank Peters

Campagnes kunnen een belangrijke oorzaak zijn voor het ontstaan van een crisis bij merken. Het overkwam onlangs Dove nog. Het merk kwam negatief in het nieuws met de campagne waarin een ‘gekleurde’ persoon veranderde in een blanke persoon. Deze campagne werd niet getolereerd door de omgeving en dus was Dove genoodzaakt in te grijpen. Het gebeurde Dove al eerder met bijvoorbeeld de productverpakkingen in de vorm van vrouwenlichamen. En het is niet alleen Dove die dit overkomt.

Lees verder

Tijs Timmerman22 oktober 2017

Gezocht: Director of Brand Sharing. Merken bouwen in een wereld zonder bezit

Tijs Timmerman

Tijs Timmerman

Sharing Economy, Collaborative Economy of Collaborative Consumption. Hoe we de stroming ook noemen: het uitlenen, delen en doorverkopen van bezittingen en diensten tussen individuen is volgens PwC inmiddels een Europese markt van €28 miljard aan transacties, met een groeiverwachting van €570 miljard in 2025. Met als bijna doodgeknuffelde voorbeelden Uber en Airbnb, schieten de online dienstverleners als herfstpaddenstoelen uit de grond. Typerend voor al deze nieuwe diensten is dat gebruikers betalen voor de gebruikstoegang tot bepaalde producten en diensten, in plaats van te betalen voor eigendom. Lees verder

Jasper Bronner20 september 2017

‘Ikigai’ – het wondermiddel voor groei, loyaliteit en merkwaarde

Jasper Bronner

Jasper Bronner

De Okinawanen noemen het ‘Ikigai’, vrij vertaald: datgene waar je in de ochtend voor wakker wordt. Het is één van de geheimen van een lang, tevreden en gezond leven. Op dit Japanse eiland wonen meer gezonde en actieve honderdjarigen dan waar dan ook ter wereld. Ook in andere zogenaamde ‘Blue zones’ weten ze het al lang: een ‘purpose’ hebben in het leven loont. Recente ontwikkelingen laten zien dat dit inmiddels niet anders is in de wereld van de marketing. De snelst groeiende merken en meest award winnende campagnes hebben 1 ding gemeen: ze hebben een duidelijke purpose. Het hebben van een doel of ideaal is niet langer ‘iets’ dat je erbij doet als merk, het is essentieel geworden om op de lange termijn succesvol te zijn. Lees verder

Margot Bouwman30 juni 2017

Journey Kaagman

Column Margot Bouwman

Margot Bouwman

We weten inmiddels uit allerlei onderzoeken dat mensen minder met marketingcommunicatie bezig zijn dan reclamemakers en marketeers weleens denken. Mensen verwerken marketingcommunicatie in een soort stand-by modus. Ze kijken wat, liken wat, delen wat. Ze doen dat alles zonder er al te veel bij op te letten. Er is zelfs een onderzoek beschikbaar waarin wordt bewezen dat mensen die marketingcommunicatie verwerken een lagere hersenactiviteit vertonen dan mensen die slapen. Maar hoe zit het dan met de hype van precisiemarketing en onze focus op de customer journey? Komen al die perfect gefinetunede boodschappen eigenlijk wel aan in dat rustende ongeïnteresseerde brein?

Lees verder

Andy Santegoeds31 mei 2017

Van beeld zonder geluid naar geluid zonder beeld

Column Andy Santegoeds

Andy Santegoeds 2016zw

Visuele communicatie lijkt de online kanalen te dicteren. Dankzij sneller en goedkoper Internet en de hoge smartphone penetratie is het delen video’s een trend geworden. Steeds meer individuen en ook merken delen online video’s. Deze trend wordt nog verder aangezwengeld door social media en apps met een live-streaming functionaliteit, die het delen van in-the-moment content mogelijk maken.

Lees verder

Joost Augusteijn20 april 2017

Corporate branding & b2b-branding: maak het onzichtbare zichtbaar

Column Joost Augusteijn

Joost Augusteijn 2014x

Zouden we niet allemaal een Victor Mids van het programma Mindf*ck willen zijn? Zodat we onze merken opeens zichtbaar en relevant kunnen maken voor onze doelgroep? Voor consumentenmerken is dit al lastig, maar voor corporate merken is het nog lastiger. Een holding is al gauw een hol ding. Hoe maak je iets zichtbaar en relevant dat een consument niet direct kan kopen? Lees verder

Lucas Hulsebos16 februari 2017

Factcheckers en Storytelling

Column Lucas Hulsebos

Lucas Hulsebos-zw

Na nog maar nauwelijks bekomen te zijn van de Brexit en de veelbesproken zegetocht van Donald Trump, zijn we ons nu aan het opmaken voor de verkiezingen in Nederland. Tijdens dergelijke momenten valt mij de rol van zogenaamde factcheckers steeds meer op. Via www.factcheck.org kan ik precies volgen of iets dat gezegd wordt door een Amerikaanse politicus ook wel écht waar is. Lees verder

Daan de Raaf19 januari 2017

Over millennials en het misbruik, gebruik en ontbreken van wetenschappelijke onderbouwing

Column Daan de Raaf

Daan_de_Raaf

Veel van de lezers zullen het filmpje van Simon Sinek over de Millennials en hun werkhouding aan het eind van vorig jaar wel gezien hebben op social media. Als dat nog niet het geval is, het is een aanrader. Dat hij iets heeft geraakt bij de mensen mag duidelijk zijn. De video werd heel veel gedeeld en was onderwerp van gesprek bij het koffieapparaat. Het lijkt de jongere generatie goed te typeren en de uitdagingen goed te omschrijven. Simon Sinek brengt het heel stellig en feitelijk. Hij is een geweldige presentator. Het is een feest om naar te kijken en je bent geneigd om te denken: ja, dat herken ik. Lees verder