Column

SWOCC10 juli 2018

Mooi, die wetenschap. Maar hoe vertel je het aan de creatieven?

Tim den Heijer

Tim den Heijer

‘Een creatief, die zien we hier niet vaak!’ Is dit jouw reactie op deze gastcolumn? Ach, ik hoor het vaker. Bijvoorbeeld bij een neuromarketing-meeting, eerder dit jaar. In de zaal: tweehonderd marketeers en twee creatieven – mijn compagnon en ik. Eerste vraag na de presentatie: ‘Hoe leg je dit uit aan creatieven?’. ‘Ze langzaam laten wennen’, oppert de één. ‘Laat die creatieven lekker’, vindt een ander. ‘Die worden overbodig door deze inzichten!’ Lees verder

Margot Bouwman27 juni 2018

Bestaat er reclame waar mensen voor wakker worden?

Margot Bouwman

Reclame

Mensen staan meer ‘aan’ dan ooit. Alles verandert snel en er is overal continu iets nieuws te beleven: nieuwe mode, nieuwe collecties in de winkel, nieuwe social platforms, nieuwe technologie, nieuw voedsel. Door dit nieuwe, snelle tempo in de samenleving verandert de manier waarop mensen impulsen waarnemen en verwerken. Mensen zijn alerter en staan –  volgens de trendbureaus – meer dan ooit open voor verrassingen en nieuwe ervaringen. Lees verder

Lucas Hulsebos23 maart 2018

De belangrijkste KPI voor groei

Column Lucas Hulsebos

Lucas Hulsebos_KPI_groei

De ambitie om te groeien is een bekend fenomeen. In een grootschalig onderzoek onder CMO’s en marketingdirecteuren hebben wij – DVJ Insights – voorgelegd wat de belangrijkste manier is om het succes van marketing te bepalen. Steevast komt het gesprek op hetzelfde neer. Iedere marketeer is altijd bezig met groei. Zoveel mogelijk groeien in een zo kort mogelijke tijd. De quote van een CMO van één van de grootste marketingbedrijven ter wereld vat dat heel mooi samen: “zonder groei heeft een merk geen recht om te bestaan”. Lees verder

SWOCC21 februari 2018

Hoe ‘echte’ merken zich manifesteren in een ‘onechte’ werkelijkheid

Column Norbert Mirani

Norbert Mirani_brands

Andy Mosmans kwam onlangs met de stelling ‘merken bestaan niet’ met als ondertitel: het zijn ‘hardwired’ associatienetwerken in het brein. Kort samengevat komt het erop neer dat het gaat om ontastbare mentale constructen, die symbolisch wel degelijk betekenis geven aan ons bestaan. Als iemand een muziekfestival noemt als favoriete merk kijken we daar niet van op. Zo’n festival is als product een mentaal construct: een herinnering, een subjectieve waarneming, die we als ‘waarheid’ ervaren. Een beleving tijdens een festival kan ‘gevangen’ worden via een klik op onze mobiel. Zo blijft de herinnering tastbaar. Lees verder

Erik Ruts24 januari 2018

Sponsoring werkt! Maar hoe?

Column Erik Ruts

Erik Ruts

Sponsoring is overal. Bij de sportclub, in het stadion en het theater, bij festivals en evenementen. Maar ook bij bijzondere initiatieven, goede doelen, opvallende ideeën en extreme avonturen. Overal kom je sponsors tegen. Vaak via opdringerige logosmijterij op elk denkbaar oppervlak (er zijn zelfs atleten met getatoeëerd sponsorlogo’s – zucht). Maar gelukkig ook via opvallende en verrassende activaties waarbij de sponsoring gebruikt wordt om consumenten aan te spreken. Lees verder

SWOCC13 december 2017

Startup Branding: Een goed begin is het halve merk

Column Andy Mosmans

Andy Mosmans

Startups zijn wereldwijd hot. Ook Nederland koestert deze vernieuwende bedrijven in de hoop dat ze uitgroeien tot duurzaam succesvolle ondernemingen. Maar lang niet alle startups komen overtuigend uit de startblokken. Ruim 90% verlaat de wedstrijd voortijdig. De grote uitdaging is dus om van meer startups daadwerkelijk sterren te maken. Lees verder

Frank Peters25 november 2017

Crisiscommunicatie voorkomen? Ga de dialoog aan met de omgeving!

Column Frank Peters

Frank Peters

Campagnes kunnen een belangrijke oorzaak zijn voor het ontstaan van een crisis bij merken. Het overkwam onlangs Dove nog. Het merk kwam negatief in het nieuws met de campagne waarin een ‘gekleurde’ persoon veranderde in een blanke persoon. Deze campagne werd niet getolereerd door de omgeving en dus was Dove genoodzaakt in te grijpen. Het gebeurde Dove al eerder met bijvoorbeeld de productverpakkingen in de vorm van vrouwenlichamen. En het is niet alleen Dove die dit overkomt.

Lees verder

Tijs Timmerman22 oktober 2017

Gezocht: Director of Brand Sharing. Merken bouwen in een wereld zonder bezit

Column Tijs Timmerman

Tijs Timmerman

Sharing Economy, Collaborative Economy of Collaborative Consumption. Hoe we de stroming ook noemen: het uitlenen, delen en doorverkopen van bezittingen en diensten tussen individuen is volgens PwC inmiddels een Europese markt van €28 miljard aan transacties, met een groeiverwachting van €570 miljard in 2025. Met als bijna doodgeknuffelde voorbeelden Uber en Airbnb, schieten de online dienstverleners als herfstpaddenstoelen uit de grond. Typerend voor al deze nieuwe diensten is dat gebruikers betalen voor de gebruikstoegang tot bepaalde producten en diensten, in plaats van te betalen voor eigendom. Lees verder