In de nieuwe rubriek ‘SWOCC op bezoek bij’ wordt aandacht besteed aan een begunstiger. Deze maand is SWOCC op bezoek bij Monalyse en Sterk Werk Communicatie.
Monalyse en zusterbedrijf Sterk Werk Communicatie, sinds 2014 begunstiger van SWOCC, adviseren op het gebied van communicatiestrategieën en de uitvoering daarvan. Monalyse brengt de impact van communicatie in kaart door te analyseren hoe klanten en hun campagnes op earned en shared media worden besproken.
Wetenschappelijke kennis toepassen in de praktijk
De belangrijkste reden voor Monalyse om SWOCC begunstiger te worden, was dat ze de wetenschap meer naar zich toe wilden halen. Zoals Annemarie van Elfrinkhof (senior consultant van Monalyse) uitlegt: “Monalyse heeft het communicatievak altijd benadert vanuit de wetenschap, met name op het gebied van PR door het meetbaar te maken. De inzichten die SWOCC ons biedt, helpen ons om de wetenschappelijke kennis vervolgens ook toe te passen in de praktijk”.
SWOCC-kennis intern verspreiden
SWOCC publicaties worden aan een aantal contactpersonen per organisatie rondgestuurd. Om de kennis uit de publicaties breder in de organisatie te verspreiden, wordt bij Monalyse een interne workshop gegeven met de belangrijkste inzichten uit de nieuwste SWOCC publicatie. Wanneer medewerkers een bijeenkomst van SWOCC bezoeken wordt een intern verslag rondgestuurd. Ook is over het Symposium dat afgelopen juni plaatsvond een blog geschreven om collega’s bij te praten.
De presentatie van Claire Segijn op het Symposium over de effecten van multiscreening was voor Monalyse het meest relevant. Annemieke: “Naar aanleiding van de presentatie heb ik een blog geschreven over een van haar papers. Het onderzoek van Segijn en haar collega’s past in het evaluatie raamwerk voor communicatieactiviteiten dat wij hanteren: waarbij wij het bereik van een communicatieactiviteit en de invloed op consumenten van elkaar scheiden. Haar onderzoek geeft duidelijk inzicht in hoe consumenten omgaan met de boodschap die bedrijven zenden”.
SWOCC-publicatie 70 ter onderbouwing van analyses
SWOCC publicatie 70: Doelstellingen behalen met contentmarketing, wordt door Monalyse het meest gebruikt. Annemarie: “Deze publicatie gebruiken we ter onderbouwing van onze analyses. Monalyse analyseert de vrije publiciteit (gratis publiciteit). De analyses geven de resultaten aan van de communicatieactiviteiten van een bedrijf of organisatie. De analyse van vrije publiciteit is sterk beïnvloed door de ideeën en praktijk van betaalde publiciteit. De publicatie geeft duidelijk weer hoe contentmarketing de ideeën over betaalde publiciteit en aandacht heeft veranderd. Dit hebben we doorvertaald in onze analyses”.