kennisbank item

Verticale lijnextensies versterken je merk

Publicatiedatum: 24 | 10 | 2019
Delen:

Uit eerder onderzoek bleek al dat het belangrijk is om als merk goed na te denken over lijnextensies. Vooral premium merken moeten voorzichtig zijn als zij verticale lijnextensies overwegen. Deze lijnextensies kunnen volgens vorig onderzoek namelijk het moedermerk verzwakken. Hoe zorg je ervoor dat je met een verticale lijnextensie de percepties van consumenten ten opzichte van jouw product of bedrijf juist versterkt?

Focus op expertise
Ook in ‘Versterk je merk met verticale lijnextensies’ wordt geconcludeerd dat bij het aanbieden van je product in een lagere prijscategorie, het risico komt kijken dat je product geassocieerd wordt met een slechte kwaliteitspositie. Dit risico is afhankelijk van de focus die een consument heeft bij de beoordeling van het merk. Wanneer de focus tijdens de beoordeling ligt op expertise, in de vorm van variatie, kan een goedkoop alternatief de merkperceptie erg ten goede komen.

Focus op kwaliteitsperceptie
Wanneer de consument zich tijdens zijn beoordeling focust op de productkwaliteit, kan een neerwaartse lijnextensie ten koste gaan van de kwaliteitsperceptie van een merk. Dit is te voorkomen door de focus van de consument te verleggen naar variatie en kwaliteitsassociatie. Het is goed om als merk gebruik te maken van een ‘comparative set’, waarbij het product wordt afgezet tegenover een vergelijkbaar product. Hiermee overtuig je de consument namelijk van de aanwezige kwaliteit in lagere prijsklassen. Op deze manier kan een verticale lijnextensie in het voordeel werken van zowel product als bedrijf.

In het SWOCC Selectie artikel lees je meer over ‘Versterk je merk met verticale lijnextensies’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.