kennisbank item

Lijnextensies kunnen negatieve gevolgen hebben voor een merk

Publicatiedatum: 13 | 08 | 2019
Delen:

Een van de meest gebruikte groeistrategieën onder kledingmerken is lijnextensie. Je ziet het eigenlijk overal, alleen gebeurt het op verschillende manieren. Maar welke manier is nu het best voor jouw merk? Horizontale lijnextensie – waarbij de prijs en kwaliteit hetzelfde blijven? Of verticale lijnextensie – waarbij de prijs of kwaliteit omlaag gaat? Hoewel lijnextensies groeikansen kunnen bieden, gaat het ook gepaard met grote risico’s voor het merk.

Gevolgen van lijnextensies
‘Groeistrategieën: Hoe lijnextensies een moedermerk kunnen verzwakken’ kijkt daarom naar welke kenmerken van lijnextensies invloed hebben op de merkkracht van het moedermerk. Kenmerken waarnaar gekeken werd, zijn de richting van de lijnextensie (horizontaal of verticaal), het type moedermerk (premium merk of value merk), de prijs van de lijnextensie en de fit tussen het merk en de prijs van de lijnextensie.

Premium merken versus value merken
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat verticale lijnextensies grote risico’s hebben om het moedermerk te verzwakken. Vooral premium merken moeten voorzichtig zijn als zij overwegen om verticale lijnextensies te introduceren. Het risico tot verzwakking van het moedermerk is immers voor premium merken het grootst. Het op de markt brengen van een nieuw en goedkoper product leidt vaak tot weinig overeenkomsten met het moedermerk. Hierdoor valt de evaluatie van het moedermerk negatiever uit.

Hier lees je meer over ‘Groeistrategieën: Hoe lijnextensies een moedermerk kunnen verzwakken’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.