kennisbank item

Uit de kast!

Publicatiedatum: 26 | 11 | 2008
Delen:

U zult het herkennen. Komt zo’n wit-grijs-rood bandje weer binnen. Even doorbladeren en keurig plaatsen naast die andere vergelijkbare bandjes in de boekenkast. Om in de loop van de tijd onregelmatig, maar tevreden, een blik te werpen op die uitdijende reeks. En als het volgende boekje binnenkomt plaatsen we het, na snel doorbladeren, met dezelfde routine ernaast.

SWOCC is heel erg trots op haar ruim 225 begunstigers. Allemaal mensen en bedrijven die iets fundamenteler denken over merk, communicatie en media. Een warm hart toe dragen en trots zijn op het bestaan van een dergelijk instituut. In 1995 opgericht door Giep Franzen en Jan van Cuilenburg aan de Universiteit van Amsterdam is de stichting uitgegroeid tot een wellicht wereldwijd fenomeen. Natuurlijk ligt de kwaliteit en kwantiteit van werk ten grondslag aan het succes, maar het unieke is dat SWOCC gedragen wordt door vrijwel de gehele commerciële merk- en communicatiepraktijk van Nederland. Dat maakt SWOCC uniek en geeft het een fundament dat sterker is dan elk willekeurig instituut ter wereld. Van en voor het vak!

Terug naar de bandjes. Zij herbergen en verbergen veel kennis die zo is opgesteld, dat praktische toepassing van de wetenschappelijke feiten relatief gemakkelijk is. Geheel in lijn met de missie van SWOCC: kennis over merken en de werking van commerciële communicatie vergroten op een manier dat deze direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk. Hierbij wordt samengewerkt met mensen uit de wetenschap en de praktijk.

Dat herbergen zit wel goed. Met de recente en zeer actuele presentatie over onbewuste beïnvloeding en de jongste bijdrage van Renée Peeters over het belang van merkdesign staan bijdrage 45 en 46 op de teller en de planning tot en met eind 2009 voorziet in nog eens acht waardevolle ideeën. Mocht het u nog niet duidelijk zijn, inhoudelijk wordt er buitengewoon veel op de planken gezet. Letterlijk en figuurlijk.

De zorg zit op het terrein van verbergen. Het gebeurt denk ik niet bewust, maar de trots waarmee de serie kaftjes zich uitbreid in de boekenkast is tevens de hinderlaag waarin we lopen. SWOCC geeft de publicaties uit om gelezen en toegepast te worden en niet om ongebruikt in de kast te verdwijnen. Hoe anders zou de inhoud en diepgang van ons vak eruit zien, als alle begunstigers de inhoud van de bijdragen in praktijk zouden brengen. En, minstens zo belangrijk, mensen in de eigen organisatie die zich bezighouden met merk, communicatie en media inzicht en inzage zouden geven in de inhoud van de boekjes.

Afgelopen zomer kreeg ik een telefoontje van Marjolein Moorman – directeur van SWOCC – met de vraag of ik interesse zou hebben om voorzitter van de Raad van Advies van SWOCC te worden. Ik heb daar geen seconde over nagedacht en vol uit het hart “ja” tegen gezegd. Natuurlijk omdat ik een beetje trots ben om voor de positie gevraagd te worden. Maar veel belangrijker vind ik dat ik mijn persoonlijke missie in het marketing en communicatie vak op deze wijze logisch kan verbinden aan deze rol.

Heel veel belangrijke beslissingen op het gebied van ons vakgebied worden met te weinig kennis en kunde genomen. Veel nieuwe, soms wetenschappelijke ontwikkelingen leggen kennis bloot die de aard en richting van deze beslissingen in hoge mate kan beïnvloeden. Die het vak minder “ik denk” en veel meer “ik weet” gehalte geven. Die ervoor zorgen dat we professionals kunnen zijn, in plaats van managers die op elk moment overruled kunnen worden door de hoger betaalde baas. En die, het belangrijkste, ons het professionele plezier kunnen geven in een vak dat wel erg op gevoel wordt gestuurd. En die kennis is gewoon aanwezig, ook bij u in de kast. Die wit-grijs-rode bandjes …

Dus ik heb heel graag het voorzitterschap van de Raad van Advies aanvaard. En zie voor mezelf – met de overige bestuurs- en Raad van Adviesleden – één opdracht boven alle anderen uitstijgen: Uit de kast! Ik daag u uit die mooie reeks boekjes nu eens echt zelf te gaan lezen en anderen te laten lezen. En ik kan u uit mijn laatste weken ervaring vertellen dat het echt de moeite waard is.

Over de auteur

Alfred Levi is inmiddels ruim twintig jaar actief op het terrein van marketing, communicatie en media. Sinds 2012 werkt hij als SVP Marketing & Media bij Ahold. Van 2009 tot en met 2013 maakte Alfred deel uit van het bestuur van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie