rood boekje

Onbewust beïnvloed

Publicatiedatum: 07 | 10 | 2008
Delen:
Publicatie nummer:45

 

Veel reclamecampagnes zijn gericht op het trekken van zo veel mogelijk aandacht van het publiek. Maar is aandacht wel een absolute voorwaarde voor een effectieve campagne? Het merendeel van de bulk aan informatie die dagelijks tot ons komt, wordt door ons brein zonder volledig bewuste aandacht en inspanning verwerkt en opgeslagen. Vervolgens nemen we een beslissing. Ons gedrag blijkt deels de uitkomst van bewuste, maar vooral ook van onbewuste inspanningen. Ook reclame zou vooral onbewust (of impliciet) zijn sporen achterlaten – veel merkkeuzes en aankopen worden gestuurd door onbewuste processen. De meeste mensen kunnen zich vaak niet bewust herinneren een commercial te hebben gezien en zijn zich dan ook niet bewust van de invloed van reclame. Ze denken een weloverwogen, bewuste keuze te hebben gemaakt: de invloed van reclame wordt veelal ontkend. Daarom wordt in deze publicatie antwoord gegeven op de volgende vragen:

  1. Hoe kan worden gemeten hoe reclame onbewust in de hersenen is verwerkt?
  2. Hoe kan worden gemeten of reclame onbewust in de hersenen is opgeslagen?
  3. Hoe kan worden gemeten hoe reclame consumentengedrag beïnvloedt?

Theoretische onderbouwing
Reclame-effectiviteit valt grofweg onder te verdelen in drie elementen: effecten met betrekking tot verwerking bij directe blootstelling aan reclame, effecten met betrekking tot de opslag van reclame (zoals een verandering in kennis of attitude) en effecten met betrekking tot een verandering in koopgedrag. Het meten van deze effecten is zeer lastig, omdat het een aantal beperkingen met zich meebrengt. Veel voorkomende problemen zijn onbewuste herinnering, sociaal wenselijke antwoorden en post-rationalisatie.

Praktische implicaties:

  • Fysiologische en impliciete testen zijn beter dan expliciete testen in staat om onbewuste, impliciete effecten van reclame bloot te leggen.
  • Het is belangrijk om naast expliciete testen, additioneel fysiologische en impliciete testen in te zetten. Het dient een combinatie van beide te zijn, zodat je de bewuste en onbewuste beïnvloeding kunt constateren.
  • De meest geschikte meetmethoden hiervoor zijn: EEG, eyetracking en facial coding.

Wil je meer weten over onbewuste beïnvloeding, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.