rood boekje

Merkdesign

Publicatiedatum: 10 | 11 | 2008
Delen:
Publicatie nummer:46
Publicatie auteur(s):Renée Peeters

 

De kleding die we dragen, de bank waar we op zitten, de krant die we lezen, de auto waar we in rijden, de computer waar we op werken, de post die we ontvangen, de boodschappen die we doen en de letters die we spellen: allemaal design. Design maakt een belangrijk onderdeel van onze leefomgeving uit. We leven immers in een volledig ontworpen wereld. Rond de eeuwwisseling is het belang van design binnen marketingcommunicatie sterk toegenomen, daarom geeft deze publicatie antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoe wordt merkrepresentatie beïnvloed door design?
  2. Hoe beïnvloedt design factoren als prijs en kwaliteit?
  3. Op welke wijze is design van invloed op merkpersonificatie?
  4. Hoe is design van invloed op de markt?
  5. Op welke manier is design van invloed op de identiteit van een organisatie?

Theoretische onderbouwing
Een belangrijke functie van design binnen merkontwikkeling is het laden, creëren en activeren van associaties. Middels verschillende communicatie- en merkinstrumenten (waaronder design) kan sturing worden gegeven aan het perceptieproces van de consument, ofwel hoe een merk wordt waargenomen door de consument. Het totaal aan merkassociaties dat is opgeslagen in het geheugen van de consument, wordt ook wel de merkrepresentatie genoemd. Door het merkperceptieproces op de juiste wijze te sturen, kan de merkrepresentatie in de gewenste richting worden beïnvloed.

Praktische implicaties:

  • Design is in staat gebleken tot het sturen, activeren en overdragen van merkassociaties op het gebied van prijs en kwaliteit, merkpersoonlijkheid, markt en organisatie.
  • Structuurbiedende functie: design is in staat om door middel van bijvoorbeeld kleurcodes of het gebruik van symboliek orde en structuur aan te brengen in het portfolio en de architectuur van een merk.
  • Onderscheidende functie: door middel van een onderscheidend design kan een merk opvallen en kan het zijn eigen territorium in de productklasse afbakenen door een relatieve positie ten opzichte van andere merken aan te geven.
  • Merkherinnering functie: door middel van een consequent doorgevoerd designprogramma kan een zichtbaar en consistent merkbeeld worden gecreëerd.
  • Communicatiefunctie: design is een geschikt middel om productvoordelen en merkwaarden te communiceren naar de klant.

In deze publicatie worden bestaande theorieën over merkdesign gekoppeld aan nieuwe casestudies. Wil je meer weten over het onderwerp merkdesign, bestel dan hieronder de publicatie. Nog geen begunstiger? Klik hier voor de mogelijkheden.

Als begunstiger kun je de publicatie bestellen. Log in om de publicatie te bestellen.