kennisbank item

Tips voor een succesvolle B2B social media strategie

Publicatiedatum: 13 | 10 | 2017
Delen:

Je kan er niet meer omheen, ook voor de zakelijke markt is social media een belangrijk marketing kanaal. Maar in hoeverre verschilt een B2B social media strategie van een B2C strategie? Het klakkeloos volgen van een B2C social media strategie lijkt niet de juiste weg. Zo blijken emotionele cues bijvoorbeeld van groter belang te zijn in de B2B dan in B2C markt. Ook reageren mensen anders op B2B dan op B2C posts. In B2B wordt meer geliked, in B2C worden meer reacties geplaatst.

Zakelijke marketing
De populariteit van B2B social media posts is van invloed op onder meer de verkoop, de merkbekendheid, de prestatie van het merk, de merkloyaliteit en de ROI van social media, en is bepalend voor de concurrentiepositie.

‘Effectieve merk communicatie op social media: B2B versus B2C’ bespreekt een studie naar hoe je een succesvolle B2B social media strategie opstelt.

Voor een succesvolle B2B social media post is het belangrijk om het corporate merk te noemen, functionele en emotionele cues aan het bericht toe te voegen en om door te linken naar aanvullende informatie. Een te commerciële aanpak, met expliciete calls to action, schrikt de B2B klant af.

Lees meer achtergronden en uitgebreidere conclusies hier.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.