kennisbank item

Terugblik: SWOCC event - Virtuele Influencers

Publicatiedatum: 27 | 11 | 2024
Delen:

Volg jij ons al op LinkedIn?

Op donderdag 21 november vond de boekpresentatie voor publicatie 91: Virtual Influencers plaats. Tijdens deze middag werden bezoekers bijgepraat over het gebruik van virtuele influencers aan de hand van zowel de actuele wetenschappelijke inzichten als de praktijkcase van RAUWCC.

SWOCC-PUBLICATIE 91: Virtual Influencers

Virtual Influencers

Het digitale marketinglandschap verandert razendsnel en heeft een nieuwe soort influencer voortgebracht: de virtuele influencer. Deze kunstmatig gecreëerde persona’s, gemaakt met CGI en AI, bieden merken een kans om hun publiek te bereiken met content die altijd veelzijdig en consistent is. Hoewel gebruikers virtuele influencers soms minder authentiek vinden dan menselijke influencers, blijkt uit dit onderzoek dat volgers sterke emotionele banden met hen kunnen opbouwen. Dit maakt hen tot een waardevolle optie voor langdurige marketingstrategieën.

In de SWOCC-publicatie ‘Virtual Influencers’, geven we professionals praktische handvatten voor het effectieve en verantwoorde gebruik van virtuele influencers. We verkennen wat virtuele influencers precies zijn, of mensen hen kunnen herkennen, hoe effectief ze zijn in vergelijking met menselijke influencers en of (en hoe) mensen relaties opbouwen met deze digitale persoonlijkheden. Tot slot bieden we een checklist die helpt bij het verantwoord inzetten van virtuele influencers als merkambassadeurs. 

Nieuwsgierig geworden? De publicatie is voor begunstigers gratis te bestellen.

Virtuele influencers vanuit wetenschappelijk perspectief

Priska Breves en Zeph van Berlo (Universiteit van Amsterdam), de auteurs van de publicatie, namen als eerste het woord. Zeph opende met een verhelderend inzicht in wat virtuele influencers onderscheidt van menselijke influencers: ze zijn volledig digitaal en computer-gegenereerd. Dit biedt voordelen, zoals volledige controle en aanpasbaarheid door merken, en lagere kosten. Aan de hand van expert-interviews verkenden de auteurs hoe belangrijk het onderscheid is tussen wat als echt en niet echt wordt waargenomen. Ze onderzochten vervolgens of consumenten dit verschil kunnen herkennen en welke rol disclosures daarbij spelen. Hun bevindingen laten zien dat subtiele disclosures virtuele influencers menselijker kunnen laten overkomen dan bij het gebruik van prominenten disclosures.

Vervolgens ging Priska dieper in op de mogelijkheid om parasociale relaties met virtuele influencers op te bouwen. Hoewel menselijke influencers doorgaans als betrouwbaarder worden gezien, blijkt uit het onderzoek dat virtuele influencers effectiever kunnen worden naarmate het publiek hen beter leert kennen en er een parasociale band ontstaat. Deze banden maken virtuele influencers waardevol voor merken die streven naar langdurige klantrelaties. Bovendien bleek het persuasieve effect van virtuele influencers over tijd sterker te worden.

Op basis van deze inzichten hebben Priska en Zeph een praktische checklist samengesteld voor merken die virtuele influencers willen inzetten.

Benieuwd hoe je deze kan toepassen? De publicatie is hier te bestellen.

Menselijkheid in virtuele influencers

Hierna kwam Iris Withuis (Hogeschool Rotterdam) aan het woord die het belang van menselijkheid in technologie onderstreeptte. Ze benadrukte dat de menselijke behoefte aan verbinding, controle en de snelle technologische ontwikkelingen bijdragen aan de groeiende populariteit van virtuele influencers. Naar aanleiding van deze trend onderzocht Iris het realisme, de authenticiteit en de menselijkheid van virtuele influencer Lil Miquela.

De onderzoeksresultaten toonden aan dat authenticiteit en menselijkheid essentieel zijn voor het opbouwen van parasociale interacties. Om technologie menselijker te maken, zijn twee aspecten van belang: bewust handelen en voelen/ervaren. Hoewel virtuele influencers relatief goed scoren op bewust handelen, blijven ze achter op het gebied van voelen en ervaren. In vergelijking met menselijke influencers scoren ze op beide dimensies lager, waarbij vooral het gebrek aan persoonlijkheid, emoties en waarnemingsvermogen opvalt. Dit zijn cruciale punten om rekening mee te houden bij het ontwerp van virtuele influencers.

Virtuele merkambassadeurs als moderne mascottes

Na een korte pauze luisterden we naar Maarten Reijgersberg (RAUWcc), die sprak over het verhaal van Esther Olofsson, de eerste Nederlandse virtuele influencer. Esther werd oorspronkelijk gecreëerd voor Postillion Hotels, maar al snel trok ze zowel nationale als internationale aandacht. Waar het genereren van foto’s in het begin 6-8 uur duurde, heeft de opkomst van generatieve AI dit proces aanzienlijk versneld, waardoor trends sneller opgepakt kunnen worden.

Maarten benadrukte het belang van menselijkheid in technologie en stelde dat virtuele merkambassadeurs hierin een cruciale rol kunnen spelen. Deze digitale figuren zijn een moderne herinterpretatie van mascottes, maar dan in een technologisch geavanceerde context. Ze verenigen nostalgie met cutting-edge technologie om een menselijker gezicht te geven aan merken. Daarnaast zijn ze op de lange termijn ook kostenefficiënter dan menselijke ambassadeurs.

 

Interactief gedeelte

Na alle drie de presentaties was er ook een interactief element voor de merkprofessionals. Tijdens dit onderdeel kregen ze de kans om meer te discussiëren over onder andere de ethische kant van virtuele influencers. Ook kregen ze de kans om vragen te stellen

Het SWOCC virtuele influencers event bood een dieper inzicht in het gebruik van virtuele influencers. Door de presentaties en discussies kregen deelnemers waardevolle inzichten die hen zullen helpen virtuele influencers toe te passen. SWOCC wil alle bezoekers, sprekers, begunstigers en betrokkenen bedanken voor dit inspirerende evenement!

 

Log in met je SWOCC begunstigersaccount om de presentaties te bekijken en om de volledige video opname van het event terug te kijken.

 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.