Iris Withuis is docent bij de opleiding Communicatie, Instituut Communicatie, Media en Informatietechnologie aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast werkt zij als onderzoeker bij Creating010, een kenniscentrum verbonden aan Hogeschool Rotterdam, dat onderzoek doet naar Digitalisering en Maatschappij transformatie.
Om een band met virtual influencers op te kunnen bouwen, moeten virtual influencers vermenselijken. In haar presentatie tijdens de SWOCC-bijeenkomst: ‘Virtuele Influencers‘ op 21 november, legt Iris Withuis uit hoe je dat kan doen en aan welke knoppen je kunt draaien in het ontwerp van een virtuele influencer om de band met volgers verder te versterken.
We hebben Iris een paar vragen gesteld om alvast een voorproefje van haar presentatie te krijgen. Maak alvast kennis met Iris Withuis!
Hoe denk je dat virtuele merkambassadeurs de toekomst van marketing en communicatie zullen veranderen?
Wat ik fascinerend vind, is dat mensen echt een relatie kunnen opbouwen met een virtuele influencer, net als met influencers van vlees en bloed. Daarnaast is de grens tussen echt en nep enorm vervaagd, waardoor een spanning ontstaat tussen wat echt voelt en wat nep is.
Hoe denk je dat Virtuele Influencers de toekomst van influencer marketing zullen veranderen?
Ik denk dat virtuele influencers m.b.t. content nieuwe creatieve richtingen mogelijk maken. Ze kunnen bijvoorbeeld zonder beperkingen verschijnen in virtuele werelden, waar dat met menselijke influencers moeilijker te bereiken is. Daarnaast kun je als merk met behulp van AI het type content automatisch aanpassen om optimaal aan te sluiten bij de doelgroep, wat een meer gepersonaliseerde benadering van influencer marketing mogelijk maakt.
Wat zijn de belangrijkste beweegredenen als merk of marketingprofessional om te kiezen voor een virtuele merkambassadeur?
Virtuele influencers hebben volgens mij verschillende voordelen; zo zijn ze dankzij AI altijd up to date over wat er leeft onder hun volgers, zijn ze nooit ziek of te moe om content te maken en zullen ze, tenzij je dat juist graag wil, geen gedrag vertonen dat het imago van je merk/organisatie kan schaden. Ze zijn eindeloos flexibel en beschikbaar.
En wanneer zou je juist eerder kiezen voor een menselijke merkambassadeur?
Toch als het gaat om boodschappen met een bepaalde gevoeligheid, zoals binnen een gezondheidscontext.
Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie op 21 november? Welke learning wil je de bezoeker meegeven?
Op basis van huidig onderzoek kunnen we concluderen dat mensen een relatie kunnen opbouwen met een virtuele influencer. Om de verbinding te maken hoeven virtuele influencers er niet perse heel realistisch uit te zien. Wat vooral belangrijk is, is dat ze menselijk worden gevonden. En hoe dat dan precies werkt, daar ga ik de 21e dieper op in.
Wil je de presentatie van Iris Withuis niet missen? En wil je meer weten over hoe je virtuele influencers het beste kunt vormgeven en inzetten als merkambassadeurs? Meld je dan snel aan voor de SWOCC-bijeenkomst: Virtuele Influencers!