Maarten Reijgersberg is een creative, een praktische conceptontwikkelaar en de bedenker van de eerste Nederlandse virtuele merkambassadeur Esther Olofsson. Hij is de oprichter van RAUWcc, een in Rotterdam gevestigde creatieve bureau. Verder is hij actief als spreker en gastdocent.
Maarten is een keynote spreker tijdens de aankomende SWOCC-bijeenkomst: ‘Virtuele Influencers‘ op 21 november, waar hij zal ingaan op de impact van storytelling en communicatie in een technologie gedreven landschap. Hoe kan je pragmatisch en kostenefficiënt innoveren met generatieve AI, en wat kunnen virtuele merkambassadeurs betekenen voor de 360°-communicatiestrategie van bedrijven?
We hebben Maarten een paar vragen gesteld om alvast een voorproefje van zijn presentatie te krijgen. Maak alvast kennis met Maarten Reijgersberg!
Hoe denk je dat virtuele merkambassadeurs de toekomst van marketing en communicatie zullen veranderen?
Virtuele merkambassadeurs zijn straks onderdeel van de corporate identity van bedrijven. Ze worden gecreëerd, de normen, waarden en historie van deze bedrijven in ogenschouw nemend, om de technologie die deze bedrijven inzetten te ‘vermenselijken’. Ik heb het hier onder andere over chatbots en voice-applicaties. Vroeger was een ‘brand voice’ iets abstracts. Nu is een brand voice, voor voice-applicaties bijvoorbeeld, iets heel concreets.
Wat zijn de belangrijkste beweegredenen als merk of marketingprofessional om te kiezen voor een virtuele merkambassadeur?
Zoals gezegd om de technologie die je als bedrijf inzet te ‘vermenselijken’, maar ook omdat je virtuele merkambassadeurs helemaal kan aanpassen op de normen, waarden en historie van bedrijven. Bovendien zijn ze controleerbaar en zullen ze nooit voor een concurrent aan de slag gaan.
En wanneer zou je juist eerder kiezen voor een menselijke merkambassadeur?
Hoewel virtuele merkambassadeurs enorm veel kansen bieden, gaat er natuurlijk niets boven het ambassadeurschap van échte mensen. Mijn advies is dan ook om in beiden te investeren.
Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie op 21 november? Welke learning wil je de bezoeker meegeven?
Belangrijkste leerpunten van mijn presentatie zijn:
- De waarde en kracht van communicatie en storytelling in een technologiegedreven landschap;
- Wat virtuele merkambassadeurs kunnen betekenen voor de 360°-communicatiestrategie van bedrijven en organisaties;
- Hoe je op een snelle en relatief goedkope manier een slimme mix van generatieve AI-toepassingen kunt verbinden om een duidelijke use case van generatieve AI te creëren.
Wil je de presentatie van Maarten Reijgersberg niet missen? En wil je meer weten over hoe je virtuele merkambassadeurs het beste kunt vormgeven en inzetten om effectief te zijn in je digitale marketingstrategie? Meld je dan snel aan voor de SWOCC-bijeenkomst: Virtuele Influencers!