kennisbank item

Privacy als strategie voor vertrouwen

Publicatiedatum: 20 | 07 | 2018
Delen:

De nieuwe algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is nu bijna twee maanden geleden ingegaan. Deze nieuwe privacy wet wordt echter nog niet door ieder bedrijf volledig nageleefd. Maar het schenden van de privacy blijkt wel degelijk negatief te zijn voor het vertrouwen van de consument. Wat kun je als bedrijf doen om de privacy belangen van de consument te behartigen?

Bepalend voor vertrouwen
Hoe groter het vertrouwen, hoe kwetsbaarder een consument zich durft op te stellen. Consumentenvertrouwen en privacy zijn dan ook sterk verbonden.

Online privacy en wantrouwen in websites’ bespreekt hoe je het beste om kunt gaan met de invloed van privacy kwesties op het vertrouwen van de consument.

Positief effect
Privacy is persoonsgebonden. Zorg daarom als bedrijf dat je inzicht hebt in de specifieke privacy normen en de verwachtingen van jouw consumenten. Wanneer je de online privacy van consumenten schendt, heeft dit sterke negatieve gevolgen. Respecteer je als bedrijf daarentegen de online privacy van de consument, dan kan dit een positief effect hebben op de beoordeling van jouw integriteit en het vermogen om juist te handelen. Bedrijven zouden daarom online privacy als een kans moeten zien: een strategie om het vertrouwen in jouw bedrijf te laten groeien.

Hier lees je meer achtergronden en uitgebreidere conclusies.

 

Glenn Greenwald ‘why privacy matters’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.