Verslagen bijeenkomsten

Verslag bijeenkomst SWOCC20 maart 2018

Verslag gepersonaliseerde communicatie & privacy wet- en regelgeving

Gepersonaliseerde communicatie & privacy wet- en regelgeving

Privacy wet en regelgeving

Gepersonaliseerde communicatie is vaak effectief, maar zorgen omtrent privacy liggen altijd op de loer. De balans tussen relevante communicatie en privacy is een wankel evenwicht. De nieuwe privacy wet- en regelgeving heeft tot doel de controle over persoonsdata terug te geven aan de consumenten. Tot 25 mei 2018 hebben bedrijven de tijd om marketingactiviteiten in overeenstemming te brengen met de nieuwe privacywetgeving: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), of in het Engels GDPR. Veel bedrijven zijn hier dan ook druk mee.

Wat betekent deze wetgeving voor gepersonaliseerde communicatie? En stel dat je je als organisatie aan alle regels houdt, kan je dan toch nog te ver gaan in de ogen van de consument? Accepteren consumenten gepersonaliseerde communicatie van iedere organisatie, of geldt voor sommige sectoren, zoals het bank- en verzekeringswezen, dat mensen hier toch meer moeite mee hebben? En kunnen alle persoonsdata worden gebruikt voor gepersonaliseerde communicatie? Of zijn sommige persoonsgegevens toch privacy gevoeliger dan anderen?

Op 20 maart 2018 organiseert SWOCC in samenwerking met het Research Priority Area ‘Personalised Communication’ een bijeenkomst. Tijdens de bijeenkomst wordt het meest recente wetenschappelijk onderzoek en praktijkkennis over de nieuwe privacy wet en regelgeving en gepersonaliseerde communicatie gedeeld.

Na een korte introductie van het onderwerp, zal vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief worden besproken hoe je invulling kan geven aan de privacy wet en regelgeving en hoe consumenten omgaan met gepersonaliseerde communicatie.

Nadine Bol zal ingaan op de vraag hoeveel informatie consumenten aan een website willen geven (self-disclosure) en of dit anders is voor verschillende contexten: gezondheid, commercie en nieuws. Sophie Boerman zal bespreken wat mensen acceptabel vinden (welk type informatie mag worden gebruikt, is het ok als bedrijven persoonlijke informatie delen met anderen) en wanneer zij vinden dat gepersonaliseerde reclame te ver gaat. Joanna Strycharz bespreekt hoe kennis over privacy en gepersonaliseerde communicatie van invloed zijn op hoe consumenten denken over gepersonaliseerde communicatie.

Daarnaast geeft Carolin Kaiser van de Privacy Company een duidelijke uitleg over wat GDPR/AVG precies inhoudt in termen van gepersonaliseerde communicatie en hoe je vanuit marketing daarmee om kan gaan. Finbar Hage van Rabobank presenteert een praktijkcase over hoe de bank omgaat met gepersonaliseerde communicatie. Met welke doelen worden deze ingezet? En welke afwegingen maakt de bank hierbij betreft privacy? Marie Jose Hoefmans, van Schluss, zal verder ingaan op de toekomst van privacy in termen van gepersonaliseerde communicatie. Zij biedt daarbij een andere, inspirerende manier om om te gaan met gepersonaliseerde communicatie.

Als afsluiting bediscussiëren we met de aanwezigen de uitdagingen voor de toekomst.

GDPR uitgelegd door Fastbyte ICT-Solutions.