Twee recente artikelen schijnen hun licht op de relatie tussen innovatie en merkontwikkeling. Vanuit merken is er een noodzaak om met innovatieve producten en diensten het merk dynamisch en relevant te houden, terwijl het vanuit innovatie-oogpunt de vraag is of een innovatief product of dienst onder een bestaand of nieuw merk moet worden geïntroduceerd. Het reduceren van onzekerheid blijkt in beide gevallen centraal te staan.
In het artikel ‘dimensions of brand extension-fit’ worden zes dimensies van fit onderscheiden. Door niet uit te gaan van ‘overall fit’ (gelijkenis) van een merk, maar onderscheid te maken tussen verschillende dimensies, kan de fit-perceptie beter verklaard worden. Door dimensies te kiezen die het meeste bijdragen aan fit, kan het succes van een merkextensie substantieel worden beïnvloed.
In het artikel ‘the dark side of innovation’ laten de onderzoekers zien dat extensies niet alleen positief bijdragen aan kwaliteitsperceptie van een merk (door het lijn-effect en het kwaliteits-effect), maar ook negatief. Nieuwe extensies blijken namelijk de onzekerheid over de constante kwaliteit van een merk te beïnvloeden. Vooral light-users zijn hier gevoelig voor.
De samenvatting ‘Tussen vernieuwing en onzekerheid: hoe positioneer je innovatie?’ bespreekt beide artikelen en laat zien hoe de onzekerheid van consumenten kan worden beteugeld en hoe middels ‘fit’ en de juiste timing, merkextensies en innovaties succesvol kunnen zijn.
Wil je meer over dit onderwerp ontdekken?
Lees een uitgebreide samenvatting hier: Tussen vernieuwing en onzekerheid: hoe positioneer je innovatie?.
Deze blog maakt deel uit van de derde uitgave van de SWOCC Selectie 2023, waarin het thema ‘Merkgroei’ centraal staat. Vijf wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten op het gebied van innovatie, duurzame merkextensies, humor, reclame-effecten en samenwerkingen en hoe dit alles kan bijdragen aan merkgroei. Bestel de volledige publicatie hier.