kennisbank item

Hoe introduceer je een baanbrekende innovatie?

Publicatiedatum: 14 | 01 | 2022
Delen:

Door de vooruitgang van kunstmatige intelligentie zijn zelfrijdende auto’s een realiteit geworden. Denk bijvoorbeeld aan de Tesla met autopilot functie. Consumenten moeten echter vaak wennen of ervaren drempels bij de acceptatie van zulke innovaties. Recent onderzoek richt zich op de rol die merken kunnen spelen om de adoptie van innovatie te versnellen.

Consumenten kunnen serieuze dilemma’s ervaren bij radicale innovaties, zowel in termen van risico’s als in gebruik, zowel functioneel als emotioneel. Hierbij spelen merkbinding en merkpositionering een cruciale rol bij de consument in het omgaan met deze risico’s en bij de omarming van de innovatie.

In ”De rol van het merk bij de introductie van een baanbrekende innovatie” wordt dit vraagstuk onderzocht middels vier onderzoeken. De resultaten laten zien dat sterke merkbinding de risico barrières verlagen, wat resulteert in een hogere adoptie van baanbrekende innovaties. Dit effect is kleiner bij traditionele merken dan bij merken die al gepositioneerd zijn op verandering en innovatie. Traditionele merken kunnen wel hun innovatiecapaciteiten communiceren om de relatie tussen merkbinding en adoptie intenties te versterken. Merken kunnen een cruciale rol spelen bij het verminderen van risico barrières door het vertrouwen van de consument te winnen en door de risico’s te verminderen die consumenten kunnen ervaren bij nieuwe technologie.

Lees de praktische implicaties van dit onderzoek in “De rol van het merk bij de introductie van een baanbrekende innovatie”. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.